لینک های دسترسی

Breaking News

چرا داعش مسلمان و غیر مسلمان را یکسره می کُشد؟


تصرف رمادی در عراق تازه ترین دست آورد داعش پس از حملۀ ائتلاف به رهبری امریکا تلقی می شود.
تصرف رمادی در عراق تازه ترین دست آورد داعش پس از حملۀ ائتلاف به رهبری امریکا تلقی می شود.

به باور شماری از کارشنان خشونت و کشتار دو پدیدۀ است که با نام گروه دولت اسلامی یا داعش پیوست نا گسستنی داشته است، گروهی که ادعای ایجاد خلافت اسلامی را می کند.

آیا این گروه به معنی واقعی خواهان خلافت اسلامی برای مسلمانان است؟ اگر چنین باشد، چرا یکسره مسلمان و غیر مسلمان را می کشد؟

محمد بُرقعه، استاد در پوهنتون اِستریر ایالات متحدۀ امریکا می گوید که عوامل و دلایل متعدد در عقب خشونت و کشتار های یکسره توسط گروه دولت اسلامی یا داعش وجود دارد.

آقای برقعه"عقب ماندگی فکری" داعش را که توأم با تفسیر و توجیه از متون تاریخی و مذهبی است، یکی از دلایل کشتار بدون تبعیض آن گروه عنوان می کند.

آقای بُرقعه گفت "همیشه یکسره نیرو های عقب مانده با عقب مانده ترین افکار از هر مکتب می تواند برای جنایات شان توجیه پیدا کنند و این گروه ها توجیه مذهبی برای {جنایات شان} پیدا می کنند."

آقای بُرقعه می گوید مسلۀ شیعه و سنی، مسیحیت و زردشت در میان نبوده و آن گروه "هر کس را که دست شان برسد، می کشد."

عامل دیگر به باور این پروفیسور پوهنتون استریر این است که اعضای گروه دولت اسلامی خود زادۀ خشونت های موجود در شرق میانه اند.

آقای برقعه در جریان صحبتش به تهاجم نیرو های ایالات متحده و ائتلاف بر عراق اشاره کرده گفت" داعش عکس العمل است در برابر خشونت و بی رحمی است که در منطقه خاور میانه توسط نیرو های خارجی ایجاد شده و موجب شکل گیری آن گروه شد."

کشتار بدون تبعیض گروه داعش

در یک سال گذشته، گروه دولت اسلامی در پهلوی کشتن مسلمانان—چه نظامی و یا غیر نظامی در عراق و سوریه، شهروندان امریکایی، جاپانی، مصری، برتانیایی و ایزدیان عراقی را که پیروان مذاهب مختلف اند، کشته اند و کشتار آنان همچنان ادامه دارد.

علاوه بر آن، این گروه در دو هفتۀ گذشته، مسؤولیت حملات انتحاری را بر شیعیان در عربستان سعودی بر عهده گرفت. سر بریدن اسرا و حتی زنده سوزانیدن آنان به گفتۀ کارشنان به یک امر "معمولی داعش" مبدل شده است.

هدف گروه دولت اسلامی

کامران بالنور، نماینده حزب دیموکراتیک کردستان در شهر واشنگتن دی سی، یکی از دلایل خشونت و کشتار توسط گروه دولت اسلامی را انتقام جویی در برابر اعمال حکومت شیعه عراق در مقابل سنی های آن کشور می خواند.

به باور آقای بالنور، معلوم نیست، گروه دولت اسلامی چه هدفی را دنبال می کند، ولی آنچه آشکار است، به باور وی "آن گروه منحصر به فرد است که جُز خود کسی دیگر را نمی پذیرد."

آقای بالنور گفت " آنان {داعش} حنفی، شافعی، حنبلی و مالکی که فرقه های از اهل سنت استند، قبول ندارند. وقتی فرقه های اسلامی و سنی مذهب منطقه را قبول نداشته باشند، صد در صد، نه شیعه، نه ایزدی، نه مسیحی و نه کسانی دیگر را قبول دارند و حتی قومیت را هم نمی پذیرند."

آقای بالنور استدلال می کند که عکس المعل گروه دولت اسلامی تنها محصور به عملکرد شیعه ها در عراق و علوی ها در سوریه نبوده، بلکه فرا تر از آن است.

این فعال سیاسی کُردی می گوید "حتی اکثر چیز های که بعد از ظهور اسلامی اتفاق افتاد، بر اساس افکار داعش، اشتباه بوده که حالا پیروان آن گروه فکر می کنند آن اشتباهات را جبران می کنند."

بستر تاریخی خشونت در شرق میانه

ادریس رحمانی، پژوهشگر مسایل سیاسی مستقر در ایالات متحده، اما می گوید که خشونت و کشتار توسط گروه دولت اسلامی ریشه در تاریخ کشور های شرق میانه حتی قبل ظهور اسلام دارد.

به باور این پژوهشگر، رادیکالیزم اسلامی و منابع نفتی نیز داعش را وا داشته است تا دست به خشونت و کشتار بزند.

آقای رحمانی به این باور است که داعش از ایدولوژی اسلامی به مثابه یک وسیله استفاده می کند؛ "هدف و غایه نهایی داعش، به دست آوردن منابع نفتی است."

این در حالیست که گروه داعش پس از آغاز عملیات هوایی نیرو های ائتلاف به رهبری ایالات متحده شهر رمادی ولایت انبار را تصرف کردند.

کارشناسان امور سیاسی و نظامی عملکرد و تصمیم ایالات متحده را در سرکوبی گروه دولت اسلامی در عراق به آزمون کشیده می گویند که با دخول گروه دولت اسلامی در شهر رمادی انبار، چرا طیاره های ائتلاف کاروان طویل وسایط داعش را هدف حمله قرار نداد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG