لینک های دسترسی

Breaking News

امارت و بحرین 'توافقات ابراهیم' را با اسراییل در قصر سفید امضا کردند


امارات متحدۀ عرب و بحرین توافق عادی سازی روابط با اسراییل را در قصر سفید امضا کردند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امروز سه شنبه ۱۵ سپتمبر (۲۵ سنبله) در مراسم امضای این توافقات تاریخی گفت که این توافقات به مثابهٔ بنیاد صلح همه جانبه در سراسر منطقه خواهد بود.

آقای ترمپ گفت: "اسراییل، امارات متحدهٔ عرب و بحرین سفارت‌خانه را ایجاد و سفرای شان را خواهند فرستاد و منیحث شرکا با همدیگر به کار آغاز خواهند کرد... آنان دوست اند."

بنیامین نتنیاهو صدر اعظم اسراییل، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجۀ امارات متحدۀ عرب و عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجۀ بحرین این توافقات را امضا کردند.

امارات سومین و بحرین چهارمین کشور عرب اند که روابط خود را با اسراییل عادی می‌سازند. مصر در سال ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴ با امضای توافق صلح، روابط شان را با اسراییل عادی ساختند.

رهبران فلسطینی که همواره آقای ترمپ را به حمایت از اسراییل متهم کرده اند، از توافق صلح بحرین و امارات با اسراییل به شدت انتقاد کرده و آن را"خیانت به داعیۀ" فلسطینیان خوانده اند، هرچند در این توافق صدر اعظم نتنیاهو تعهد می‌کند که طرح الحاق بخش‌هایی از شهرک‌های یهودی نشین‌ کرانۀ غربی رود اردن را به قلمرو اسراییل، متوقف شود.

فلسطینیان توافقات جدید را به مثابۀ موضعگیری دیرینۀ پان-عرب می‌پندارند که همه در ازای عادی ساختن روابط شان با اسراییل، یک صدا خواستار خروج اسراییل از سرزمین‌های اشغال شده و به رسمیت شناخته شدن فلسطین به صفت کشور مستقل بودند.

دستآورد سیاسی

توافقات صلح امارات و بحرین با اسراییل، دستآورد خوب سیاست خارجی برای رییس جمهور ترمپ تلقی می‌شود. آقای ترمپ سه و نیم سال ریاست جمهوری خود را صرف حل چنین مناقشات از جمله شکستن بن بست برنامۀ هسته‌ای کوریای شمالی کرده است که در گذشته غیرمحتمل به نظر می‌رسید.

در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر در امریکا، تلاش موفقانۀ آقای ترمپ برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسراییل، برگۀ برنده‌ای است که می‌تواند حمایت رای‌دهندگان امریکایی را که طرفدار اسراییل اند، به سمت وی جلب کند.

از جانب دیگر، کنار آمدن اسراییل، امارات و بحرین بازتاب دهندۀ نگرانی مشترک این سه کشور از نفوذ فزایندۀ ایران در منطقه می‌باشد. ایران از توافق هر کشور عرب با اسراییل به تندی انتقاد کرده است.

جرد کوشنر، مشاور ارشد قصر سفید و داماد آقای ترمپ با نشر بیانیه‌ای گفته است: "به جای تمرکز کردن بر مناقشات گذشته، مردم اکنون به ایجاد یک آیندۀ درخشان که مملو از امکانات بی‌انتها باشد، تمرکز کرده اند."

آقای کوشنر که در مذاکرات برای رسیدن به این توافق کمک کرده است، اکنون تلاش دارد تا کشورهای بیشتر خلیج را به انعقاد و امضای پیمان‌های مشترک با اسراییل ترغیب کند.

یکی از این کشورها عمان است که رهبر آن هفتۀ گذشته با آقای ترمپ صحبت کرده است. هدف دیگر عربستان سعودی، بزرگترین قدرت عربی خلیج است، هرچند ملک سلمان گفته است که تا کنون آمادۀ چنین معامله‌ای نیست.

امضای توافق صلح با امارات و بحرین پیروزی سیاسی و دپلوماتیک برای بنیامین نتنیاهو نیز پنداشته می‌شود، اما آقای نتنیاهو در داخل کشورش به خاطر نحوۀ رسیدگی به همه‌گیری کروناویروس و اتهامات فساد اداری، با انتقادات شدید مواجه بوده و شماری از شهروندان اسراییلی چندین بار بر ضد وی تظاهراتی را برپا کرده اند.

XS
SM
MD
LG