لینک های دسترسی

Breaking News

هنرسالار: طالبان نقاشی‌‌ها بر دیوار‌های کابل را حذف می‌کنند 


امید حفیظه شریفی، بنیانگذار گروه هنرسالار می‌گوید که گروه طالبان حذف نقاشی‌ها بر دیوارهای شهر کابل را آغاز کرده اند.

این گروه که از سال‌ها به اینسو بر دیوارهای شهرهای بزرگ افغانستان انزجار خویش را از جنگ و نابسامانی‌های جامعه و همچنان صلح خواهی نقاشی و رسامی می‌کردند، اکنون نگران حذف کار‌های شان اند.

آقای شریفی در یک تویت نوشته است "و این [روند] آغاز شد".

او با نشر تصاویر قبلی و کنونی یکی از تصاویر در شهر کابل،‌ نگاشته است: "طالبان روی نقاشی‌های دیواری ما رنگ می‌ریزند. آنان با یک نقاشی تاریخی آغاز کرده اند؛ همانیکی امضای توافق دوحه را نشان می‌داد. نقاشی برادر و خلیلزاد دیگر وجود ندارد. در عوض در یک پیام سیاه و سفید به نقل از ملا هبت الله نوشته است که به شایعات دشمن اعتماد نکنید."

سمیرا حمیدی،‌ یکی از نمایندگان سازمان عفو بین المللی برای آسیای جنوبی در واکنش به این اقدام گروه طالبان در یک تویت نوشته است: "طالبان به گونهٔ متداوم چهرهٔ اصلی شان را به نمایش می‌گذارند. تمامی اعانه دهندگان بین المللی و سفارت‌خانه‌ها که از فعالیت عالی این گروه از طریق هنر تمجید می‌کردند، توجه کنند."

خانم حمیدی همچنان نگاشته است که "این روند باید متوقف شود".

شماری از علما‌ اسلام نقاشی و رسامی چهر‌ه های انسان‌ها و حیوانات را حرام می‌پندارند، اما برخی دیگر از علما به این نظر اند که رسامی و نقاشی موجودات زنده یکی بحث مغلق است که تا اکنون تمامی علما در مورد آن نظر واحد نداشته اند.

با آنهم، گروه طالبان تا اکنون در رابطه به اینکه دلیل حذف این نقاشی چه بوده است، معلومات ارایه نکرده اند.

گروه هنرسالار در طول چندین سال در بخش‌های مختلف شهرهای بزرگ افغانستان، پیام‌های متفاوت صلح خواهانه و تصاویر از شخصیت‌های معروف افغانستان را نقاشی کرده اند.

معنا و تفسیر صلح از دیدگاه شهروندان افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00

XS
SM
MD
LG