لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ایران به کشور‌های اروپایی


ایران پس از آن روز شنبه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) در برابر "روش تحریک آمیز " کشور‌های اروپایی هشدار داد که این کشور‌ها از سازمان ملل متحد خواستند تا در مورد فراهم آوری طیاره‌های بی سرنشین ایران برای روسیه تحقیق کند.

بر اساس گزارش‌ها، روسیه از دورن‌های ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده می‌کند، اتهامی که تهران آنرا رد کرده است.

یک روز پیش کشور‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با ارسال نامه‌ای به ملل متحد خواهان تحقیقات بی‌طرفانه در مورد شدند. این تقاضا پس از آن صورت گرفت که اتحادیهٔ اروپا و بریتانیا هفتهٔ گذشته تعزیرات جدیدی را بر تهران وضع کردند.

ایران ارسال تسلیحات به روسیه را که در جنگ اوکراین از آن استفاده شود، تکذیب کرده و مسکو کشور‌های غربی را متهم کرده که در صدد وارد کردن فشار بیشتر بر ایران اند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "ادعاهای بی اساس در مورد انتقال طیاره های بی سرنشین برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کنیم."

کنعانی همچنین در این اعلامیه گفته است که "ادعاهای مطرح شده در بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس در مورد استفاده از طیاره های بی سرنشین ایران در جنگ اوکراین را قویا مردود" دانسته آنرا به شدت محکوم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که " ما همواره بر این امر تاکید داشته‌ایم که همه اعضای سازمان ملل باید به طور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل از جمله استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام بگذارند.ادعاهای بی اساس در مورد انتقال طیاره های بی سرنشین برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کنیم."

کنعانی افزود: "جمهوری اسلامی ایران رویکردهای تحریک آمیز جاری اتحادیه اروپا و انگلیس را بخشی از یک سناریوی هدفمند سیاسی و مغایر با ادعاهای پوچ و توام با نفاق آنها برای کمک به صلح و ثبات پایدار در جهان می‌داند."

این مقام وزارت خارجه ایران همچنین ادعا کرد که کشورش از طریق روند سیاسی از تامین صلح و قطع فوری جنگ در اوکراین حمایت می کند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا روز جمعه از ملل متحد خواست تا تحقیقاتی انجام بدهد که آیا ایران با فراهم آوری دورن برای روسیه از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این سازمان تخطی کرده است یا خیر.

اما کنعانی در واکنش گفته است که "طرفهای یادشده در ادامه اقدامات غیرمسولانه، مخرب و غیرقانونی خود برای ایجاد فضای مسموم سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل یک تفسیر گمراه کننده ارایه کرده و بین ادعاهای بی اساس خود و قطعنامه ۲۲۳۱ارتباط برقرار می‌نمایند."

تخطی این قطعنامه می‌تواند زمینه‌ساز برگشت تعزیرات بین‌المللی باشد که در سال‌های پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران وضع شده بود و طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد لغو شدند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس و ایرنا گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG