لینک های دسترسی

Breaking News

خشونت ناشی از اسلحه در سال ۲۰۲۲ سبب کشته شدن بیش از ۴۴ هزار نفر در امریکا شد


در نقشه مناطقی که با نقطه‌های سیاه رنگ برجسته شده است در سال ۲۰۲۲ شاهد گلوله‌باری دسته جمعی بوده اند
در نقشه مناطقی که با نقطه‌های سیاه رنگ برجسته شده است در سال ۲۰۲۲ شاهد گلوله‌باری دسته جمعی بوده اند

خشونت ناشی از اسلحه در سال ۲۰۲۲ میلادی در سراسر ایالات متحده افزایش یافته و مرگ و میر ناشی از خشونت سلاح تقریباََ در سه دههٔ گذشته در این کشور بی سابقه بوده است.

بر اساس وبسایت آرشیف خشونت مسلحانه، از اول جنوری ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسمبر ۲۰۲۲ میلادی، ۴۴۱۵۴ نفر در اثر خشونت با اسلحه در سراسر ایالات متحده کشته شده اند.

در این میان، ۲۰۰۶۴ نفر در خشونت‌های گوناگون از جمله قتل و گلوله‌باری جمعی کشته شده اند و ۲۴۰۹۰ نفر با اسلحه خودکشی کرده اند.

بر اساس برخی از گزارش‌ها، شماری از حملات مرگبار دسته جمعی و با خشونت‌ اسلحه ناشی از نفرت بوده است.

در ماه می سال روان میلادی، یعنی چندی پس از مرگبارترین حمله بر یکی از مکاتب که در یک دههٔ گذشته بی پیشینه بود، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در سخنرانی تلویزیونی گفت: "به خاطر خدا،‌ تا چه اندازه حاضریم قتل عام را بپذیریم؟ چقدر بیشتر حاضریم قتل عام را بپذیریم. پیش از اینکه بگویم کافی است، جان چند امریکایی بی گناه دیگر گرفته شود."

این سخنان بایدن پس از آن بیان شد که یک جوان ۱۸ ساله مسلح با سلاح نیمه اتومات، ۱۹ کودک و دو بزرگسال را در یکی از مکاتب ابتداییه در ایالت تکزاس کشت. این جوان که در گذشته شاگرد این مکتب بود، صد‌ها مرمی را بر شاگردان شلیک کرد.

این تراژیدی یک ماه پس از آن رخ داد که یک جوان ۱۹ ساله مجهز با سلاح نیمه اتومات در یک سوپر مارکیت در منطقهٔ بفالو ( Buffalo) ایالت نیویارک، ۱۰ نفر را کشت. فرد مهاجم سیاه پوستان را هدف قرار می‌داد.

شماری از تحلیلگران می‌گویند که سلاح‌های نیمه اتومات بیشتر برای حل و فصل مناقشات و جرایم ناشی از نفرت به کار گرفته می‌شود.

سارنوالان گفته اند که یهود ستیزی نیز احتمالاََ یکی از انگیزه‌های خشونت با اسلحه در این کشور است.

افزایش گلوله‌باری دسته جمعی

آرشیف خشونت مسلحانه (‌Gun Violence Archive)‌ که مقر اصلی آن در شهر واشنگتن دی‌سی است، گفته است که ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ میلادی شاهد ۶۰۰ گلوله‌باری دسته جمعی بوده است، رقمی که در مقایسه با چهار سال گذشته، تقریباََ دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

گلوله‌باری دسته جمعی به صورت عموم به گلوله‌باری‌های اطلاق می‌شود که در نتیجهٔ آن چهار نفر—بدون فرد مهاجم— و یا بیش تر از آن کشته شوند.

گلوله‌باری و کشتارهای دسته جمعی در اغلب حالات در سرخط اخبار امریکا قرار می‌گیرد، اما شمار افرادیکه در اثر این نوع حملات کشته می‌شوند در مقایسه با بیش از ۴۰ هزار نفری که در سال روان میلادی در سراسر ایالات متحده توسط خشونت با اسلحه کشته شده اند، فیصدی کمتر را تشکیل می‌دهد.

پس از گلوله باری‌های مرگبار در ایالات متحده، کانگرس این کشور در ماه جون لایحۀ کنترول اسلحه را تصویب و رییس جمهور جو بایدن فوراً آن را توشیح کرد.

این قانون فروش اسلحه را برای کسانی که خطرناک و تهدیدی برای امنیت عمومی تلقی می شوند، ممنوع می‌کند. علاوه بر آن،‌ این قانون برنامه‌های هزینهٔ صحت روانی را تامین می‌کند و هزینه بررسی پیشنهٔ خریداران اسلحه را که سن شان بین ۱۸ تا ۲۱ سال است، تامین می‌کند.

بسیاری از قانونگذاران از حزب جمهوریخواه با این لایحه مخالفت کردند. برخی از این قانونگذاران استدلال کردند که دموکرات‌ها در صدد سلب آزادی مردم برای دسترسی به سلاح استند که در قانون اساسی این کشور است.

اما بسیاری از دموکرات‌ها که از کنترول خرید و فروش اسلحه حمایت می‌کنند، گفته اند که در پهلوی سایر محدودیت‌ها، آنان بیشتر در صدد ممنوعیت سلاح‌های نیمه اتومات استند.

با افزایش تعداد اسلحه در امریکا، ایالات متحده همچنان با بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از سلاح در میان کشورهای پیشرفته صنعتی می‌باشد.

XS
SM
MD
LG