لینک های دسترسی

Breaking News

میزان اشتغال زنان زیر سلطۀ طالبان ۲۵درصد کاهش یافته است – گزارش


یک کارخانۀ قالین‌بافی زنان در شهر کابل
یک کارخانۀ قالین‌بافی زنان در شهر کابل

سازمان بین‌المللی کار گزارش داده است که پس از مسلط شدن طالبان، میزان اشغال زنان در افغانستان ۲۵ درصد کاهش یافته و به گفتۀ این نهاد بین‌المللی محدودیت‌های طالبان بر کار و آموزش زنان این وضعیت را تشدید کرده است.

رامین بهزاد، هماهنگ کنندۀ ارشد امور افغانستان در سازمان بین‌المللی کار روز سه شنبه هفتم مارچ (۱۶ حوت) با نشر بیانیه‌ای گفت: "محدودیت‌ها بر زنان و دختران پیامدهای شدید بر آموزش و چشم انداز بازار کار زنان داشته است."

طالبان زنان و دختران را در افغانستان از آموزش بالاتر از صنف ششم منع کرده و نیز مانع تحصیل و کار زنان در سازمان‌های دولتی و غیردولتی شده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور دستخوش بحران شدید شده و میزان بیکاری بلند رفته است. کمک‌های خارجی که به حکومت پیشین افغانستان صورت می‌گرفت قطع و دارایی‌های افغانستان در بانک‌های خارجی منجمد شد.

در گزارش سازمان بین‌المللی کار آمده است: "در ربع چهارم ۲۰۲۲، میزان اشتغال زنان در مقایسه با ربع دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است. میزان اشتغال مردان نیز در همین مدت هفت درصد کاهش داشته است."

سازمان بین‌المللی کار گفته است که محدودیت طالبان بر کار زنان سبب وخامت وضعیت بازار کار در افغانستان شده است.
سازمان بین‌المللی کار گفته است که محدودیت طالبان بر کار زنان سبب وخامت وضعیت بازار کار در افغانستان شده است.

گزارش سازمان بین‌المللی کار حاکی است که کار شخصی زنان از منزل اکنون به شکل دیگر و فزایندۀ مشارکت زنان در بازار کار افغانستان مبدل شده و تا حدی از افت بیشتر میزان اشتغال زنان در بازار کار آن کشور جلوگیری کرده است.

بهزاد گفت: "فراهم آوری دسترسی برابر زنان و مردان جوان به آموزش و تحصیل و نیز فرصت مناسب و کارآی اشتغال برای آنان یکی از آزمون‌های عمده و اولویت برای آیندۀ اقتصاد و اجتماع افغانستان باقی مانده است."

یافته‌های گزارش سازمان بین‌المللی کار نشان داده است که میزان اشتغال جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ ساله در افغانستان نیز ۲۵ درصد کاهش یافته است که بیشتر از وضع محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغان ناشی می‌شود.

جامعۀ جهانی از پذیرفتن حکومت طالبان به عنوان حکومت مشروع افغانستان امتناع ورزیده و آن گروه را به ایجاد حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها و قطع روابط با گروه‌های تروریستی ترغیب کرده است.

XS
SM
MD
LG