لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بایدن به ایران: برای محافظت از امریکایی‌ها قوی عمل خواهیم کرد


پس از حملهٔ یک طیارهٔ بی سرنشین نیروهای تحت حمایت ایران بر یکی از پایگاه‌های نیرو‌های ایالات متحده در سوریه، جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، روز جمعه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) به ایران هشدار داد که ایالات متحده برای محافظت از امریکایی‌ها "قوی عمل خواهد کرد".

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که درون ''کامیکازه'' که منشای ایرانی دارد، روز چهارشنبه یک مرکز حفظ و مراقبت ایتلاف به رهبری امریکا را در حسکه واقع در شمال‌شرق سوریه هدف قرار داد که در نتیجه آن یک قراردادی امریکایی کشته و پنج سرباز امریکایی و یک قراردادی دیگر زخمی شدند.

لوید آستن، وزیر دفاع امریکا گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در پاسخ به این حمله دستور حملات "دقیق" را بر ضد گروه‌های مورد حمایت سپاه پاسداران ایران در سوریه صادر کرد.

ایالات متحده روز جمعه در یک حمله تلافی جویانه ۱۴جنگجوی مورد حمایت ایران را در سوریه کشت. آستن گفت که حملهٔ روز جمعه در پاسخ به حملات اخیر نیروهای ایتلاف مستقر در سوریه انجام شده است.

بایدن در جریان سفرش به کانادا به خبرنگاران گفت: "اشتباه نکنید. ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست، اما آماده باشید که ما برای محافظت از مردم خود با قدرت عمل می‌کنیم."

نیروهای طرفدار ایران در سوریه اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای آنلاین گفتند که "دست دراز" برای پاسخ به حملات بیشتر امریکا به مواضع خود دارند.

اگرچه نیروهای امریکایی مستقر در سوریه قبلاً با طیاره‌های بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفته بودند، مرگ و میر این نیروها نادر بوده است.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا ایران هزینهٔ بیشتری خواهد پرداخت، پاسخ داد: "ما متوقف نمی‌شویم."

رامی عبدالرحمان، رییس دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، گفت که حملات هوایی امریکا یک ذخیره تسلیحات در شهر دیرالزور را هدف قرار داد که در اثر آن شش جنگجوی طرفدار ایران کشته شدند. به گفتهٔ او، در اثر حملات جداگانه در "صحرای المیادین" و در نزدیکی ''البوکمال'' به ترتیب، دو و شش نفر دیگر کشته شدند.

تلویزیون دولتی ایران "پرس تی‌وی" گفته است که هیچ ایرانی در حملات امریکا کشته نشده و به نقل از منابع محلی افزوده که حملات امریکا یک مرکز توسعه روستایی و یک مرکز غلات در نزدیکی یک میدان هوایی نظامی را هدف قرار داده است.

در حال حاضر، ۹۰۰ نیروهای ایالات متحده در شمال‌شرق سوریه مستقر است و این نیرو‌ها بخشی از ایتلاف بین المللی مبارزه بر ضد بقایای گروه دولت اسلامی یا داعش در آن کشور است.

در پهلوی ایتلاف به رهبری ایالات متحده، روسیه، ایران و ترکیه نیز در منازعهٔ سوریه دخیل اند. روسیه و ایران از حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، در مقابل مخالفان دمشق و ترکیه از شورشیان ضد دمشق حمایت می‌کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG