لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از حمایت امریکا از روند صلح یمن استقبال کرد 


ایران امروز پنجم اپریل (۱۶ حمل) از تقاضای ایالات متحده برای توقف جنگ در یمن و حمایت از روند صلح این کشور، استقبال کرد. این در حالی است که یک سال پس از توافق به میانجی‌گری ملل متحد درگیری‌ها در این کشور به گونهٔ گسترده کاهش یافته است.

تلاش‌های دپلوماتیک برای حل منازعهٔ یمن پس از آن چند برابر افزایش یافت که عربستان سعودی توافق احیای روابط با ایران را به میانجی‌گری چین امضا کرد.

ایتلاف به رهبری عربستان سعودی از حکومت یمن و ایران از شورشیان حوثی در این کشور حمایت می‌کنند.

تیموتی لیندرکینگ، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای یمن گفته است که واشنگتن می‌خواهد حمایت ایران را از این روند سیاسی شاهد باشد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران گفت: "جای خرسندی است که نماینده دولت امریکا از روند صلح در یمن صحبت می‌کند، روندی که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز جنگ یمن بر آن تأکید داشته و برای آن تلاش کرده است."

او افزود که ایران از ابتدا خواهان آتش بس و صلح در یمن بوده و تا به امروز اقدامات گسترده دپلوماتیکی را نیز انجام داده است.

هانس گراندبرگ، نمایندهٔ ملل متحد در امور یمن این اقدام را "لحظهٔ امیدواری" در حالی خواند که پیمان صلح با وجود درگیر‌های پراکنده در ماه اکتوبر، هنوز هم برقرار است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در آغاز تصدی‌اش تعهد کرده بود که ختم جنگ در یمن را در اولویت کاری‌اش قرار خواهد داد. دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا از ایتلاف به رهبری عربستان حمایت می‌کرد.

جنگ یمن که حدود ده سال پیش آغاز شد تا اکنون جان صدها هزار نفر را گرفته و سبب شده است که ملل متحد وضعیت در آن کشور را بدترین فاجعهٔ بشری بخواند.

XS
SM
MD
LG