لینک های دسترسی

Breaking News

فشار امریکا منتج به آتش‌بس ۲۴ ساعته در سودان شد 


نمایی از خرطوم،‌ پایتخت سودان
نمایی از خرطوم،‌ پایتخت سودان

جناح‌های درگیر جنگ در سودان امروز ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) در نتیجهٔ فشارها از سوی انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده به آتش‌بس ۲۴ ساعته توافق کردند.

درگیری‌های تازه در سودان چهار روز پیش به خاطر کنترول بیشتر قدرت میان رهبر نظامی این کشور و معاون‌اش آغاز شد. ملل متحد گفته است که این درگیری‌ها وضعیت بشری در سودان را فاجعه‌بار ساخته و سیستم صحت این کشور را در پرتگاه سقوط قرار داده است.

در این درگیری‌ها حد اقل ۱۸۵ نفر کشته شده و بیش از ۱۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

شمس الدین کاباشی، جنرال اردوی سودان به شبکهٔ تلویزیونی العربیه گفت که معیاد این آتش‌بس تمدید نخواهد شد.

صدای فیر، انفجار‌ها و طیاره‌های جنگی، صبح امروز در خرطوم، پایتخت سودان، شنیده می‌شد.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده که برای اشتراک در نشست هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷) به جاپان رفته است گفت که با جنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان و جنرال محمد حمدان داگالو،‌ رهبر ملیشه‌های واکنش حمایت سریع، از طریق تلیفون صحبت کرده و خواهان آتش‌بس ۲۴ ساعته شد تا شهروندان این کشور بتوانند به گونهٔ مصوون با خانواده‌های شان بپیوندند و کمک دریافت کنند.

برهان ریاست شورای حاکم را بر عهده دارد؛ کمیسیونی که پس از کودتا نظامی سال ۲۰۲۱ در این کشور ایجاد شد و حمدان معاون این شورا است.

خشونت‌ها در این کشور خطر کشانیدن همسایه‌های سودان را به آن نیز در بر دارد، کشورهای که جناح‌های مختلف را در سودان حمایت می‌کنند.

وزیر خارجهٔ امریکا افزود که در جریان درگیری‌ها بر کاروان موتر‌های ماموریت دپلوماتیک ایالات متحده در خرطوم فیر صورت گرفته است.

از گزارش‌های ابتدایی برمیاید که نیروهای واکنش حمایت سریع مسوول این حمله بوده اند. بلینکن این حمله را "بی‌باکانه" خواند و گفت که در آن به امریکایی‌ها آسیب نرسیده بود.

دو روز پیش نیز هر دو جانب روی آتش‌بس کوتاه مدت توافق کرده بودند، اما آنرا رعایت نکردند.

XS
SM
MD
LG