لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت:‌ در خشونت‌های سودان بیش از ۴۰۰ نفر کشته شده اند


یکی از ساختمان رهایشی خرطوم، پایتخت سودان، که در خشونت چند روز گذشته قسماََ تخریب شده است
یکی از ساختمان رهایشی خرطوم، پایتخت سودان، که در خشونت چند روز گذشته قسماََ تخریب شده است

سازمان جهانی صحت روز جمعه ۲۱ اپریل (اول ثور) گفت در اثر خشونت‌های چند روز گذشته در سودان، بیش از ۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی صحت،‌ در یک کنفرانس خبری در ژینو گفت: ''۴۱۳ نفر کشته و ۳۵۵۳ نفر دیگر تا حالا زخمی شده اند."

در همین حال، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونسیف)‌ گفته است که کشته شدگان شامل نه کودک می‌شود. به گفتهٔ یونسیف، بیش از ۵۰ کودک دیگر در این درگیری‌ها زخمی شده اند.

خانم هریس به استناد آمار وزارت صحت سودان گفته است که پس از آغاز درگیری در سودان، فعالیت ۲۰ مرکزی صحی در پایتخت آن کشور متوقف شده و ۱۲ مرکزی صحی دیگر نیز با خطر توقف ارایهٔ خدمات مواجه است.

او گفته است که توقف فعالیت مراکز صحی نه تنها افرادی را متاثر می‌کند که در جریان جنگ زخمی شده اند، بلکه بیمارانی را متاثر می‌کند که قبل از آغاز جنگ در شفاخانه‌ها بستری بودند.

در همین حال، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که یک کارمند آن روز جمعه پس از آن در سودان کشته شد که موتر حامل‌اش در گلوله‌باری جناح‌های دیگر گیر ماند.

کشته شدن این کارمند سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) چهارمین کارمند ملل متحد می‌باشد که در جریان جنگ سودان کشته شده است. پیش از این، سه کارمند سازمان جهانی غذا در اثر درگیری‌های مرگبار سودان کشته شده بود.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان و رهبر گروه واکنش حمایت سریع، محمد حمدان داگالو،‌ روز شنبه گذشته پس از ماه‌ها تنش روی آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ آغاز شد.

در همین حال،‌جیمز الدر، سخنگوی یونسیف، نیز گفته است که درگیری‌ها در سودان موجب ''تلفات ویرانگر'' کودکان شده است. او تاکید کرد: "تا زمانیکه جنگ ادامه یابد، کودکان هزینهٔ آنرا خواهند پرداخت."

الدر افزود که کودکان در سودان یکی از بیشترین مرگ و میر ناشی از سو تغذیه در جهان را داشتند و حالا درگیری‌ها در آن کشور سبب متخل شدن کمک‌های نجات دهنده‌ برای ۵۰ هزار کودکی شده است که از سو تغذیه‌ شدید رنج می‌برند.

این درگیری‌ها موجب شده تا خانواده‌ها در خانه‌هایشان گیر بمانند و آنان یا به برق دسترسی ندارند و یا هم دسترسی اندک دارد و بسیاری‌ از خانواده‌های وحشت‌زده، با کمبود مواد غذایی، آب و ادویه مواجه اند.

الدر هشدار داده است که درگیری‌های اخیر سردخانهٔ بیش از ۴۰ میلیون دالری واکسین و انسولین را به دلیل قطع برق به خطر انداخته است.

این مقام یونسیف از جناح‌های درگیر جنگ سودان خواسته تا به صورت فوری آتش‌بس کنند و به تعهدات بین المللی شان مبنی بر حفاظت از کودکان و آسیب نرساندن به آنان، عمل کنند.

XS
SM
MD
LG