لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه کمپاین جدید سربازگیری را راه اندازی کرده است


در حالیکه کیف پس از ماه‌ها بن‌بست در شرق اوکراین برای یک ضد حمله آمادگی می‌گیرد، حکومت روسیه با انتشار ویدیوها و نصب لوحه‌‌ها کمپاین جدید جلب و جذب به صفوف قوای مسلح آن کشور را به راه انداخته است.

ویدیویی که توسط وزارت دفاع روسیه به نشر رسیده و با موسیقی دراماتیک تنظیم شده است، مردان مسلح را با تجهیزات کامل جنگی در میدان جنگ و در مه غلیظ به تصویر کشیده است.

در این تصاویر که روس‌ها را تشویق می‌کند به صفوف اردو بپیوندند، آمده است: "آیا واقعاً رویای این را داشتید که چنین مدافعی باشید؟"

در یکی از تابلو‌هایی که در مسکو نصب شده آمده است: "تو یک مرد واقعی هستی! یکی باش!"

شعار دیگری می‌گوید: "کار ما دفاع از سرزمین مادری است. شغل شرافتمندانه و حقوق مناسب."

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در ماه سپتمبر سال گذشته بسیج نظامی قسمی را اعلام کرد که نخستین بسیج نظامی پس از جنگ جهانی دوم در روسیه بود و طی آن ۳۰۰ هزار سرباز بسیج شدند.

در پی اعلام بسیج قسمی در روسیه تظاهرات راه اندازی شد و حدود دوهزار نفر بازداشت شدند. افزون برآن، ده‌ها هزار نفر به سمت کشورهایی خارجی از جمله گرجستان، ارمنستان و قزاقستان که به اتباع روسیه بدون ویزه اجازهٔ ورود می‌دهند، فرار کردند.

کارشناسان به این عقیده استند که مسکو که تمایلی به اعلام یک بسیج اجباری دوم ندارد، در عوض یک کمپاین تبلیغاتی گسترده‌ای را انتخاب کرده است تا روس‌ها را با انگیزه‌های مالی جذب کند.

در اطلاعیه‌ای در وبسایت شاروالی مسکو آمده است که به سربازانی که در "منطقهٔ عملیات ویژه نظامی"، اصطلاحی که کرملین برای حمله به اوکراین کار می‌گیرد، ماهانه کم از کم ۲۰۴ هزار روبل (۲۴۵۰ دالر) پرداخت می‌شود.

در اطلاعیه همچنین گفته شده برای کسانی که در حملات اشتراک می‌کنند روزانه هشت هزار روبل (۱۰۰ دالر) و برای تصرف و انهدام تجهیزات نظامی دشمن ۵۰ هزار روبل (۶۱۵ دالر) پاداش داده می‌شود.

ناظران سیاسی می‌گویند که این معاش در روسیه پول خوبی است و بنابر این کمپاین در شهرهای کوچک و فقیر روسیه می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

مقامات روسی هدف از برگزاری این کمپاین را فاش نکرده اند، اما گفته می‌شود که مسکو تلاش دارد تا ۴۰۰ هزار سرباز داوطلب را به اردو جذب کند.

اداره استخبارات نظامی اردوی بریتانیا در هفتهٔ جاری گفت: "مقامات (روسی) تقریباً به طور قاطع به دنبال این اند که هرگونه بسیج اجباری جدید و آشکار را تا زمانی که ممکن است به تاخیر بیاندازند تا مخالفت داخلی را به حداقل برسانند."

در همین حال پوتین لایحه‌ای را اواسط ماه جاری میلادی امضا و توشیح کرد که به مقامات اجازه می‌دهد به گونهٔ الکترونیکی جلب سربازی را به افراد نام نویسی شده و احتیاط بفرستند.

بر اساس این قانون جدید، افرادی که برای انجام سربازی ثبت نام شده اند، حق مسافرت را نخواهند داشت و زمانی که جلب به گونه الکترونیکی به آنان فرستاده شد، باید به مراکز جلب و جذب مراجعه کنند.


در حال حاضر، آگاهی سربازی به گونهٔ فزیکی به افراد تحویل داده ‌می‌شود. شمار زیادی از مردان روسی توانسته اند از جلب سربازی گریخته و به خارج فرار کنند. اما این تغییر، گریز از جلب برای خدمت عسکری را بسیار دشوار خواهد ساخت.

خدمت سربازی برای مردان میان ۱۸ تا ۲۷ سال در روسیه جبری است و جلب سربازی سال دوبار به مردان واجد شرایط فرستاده می‌شود.

پس از بسیج قسمی ماه سپتمبر، مقامات روسی اعتراف کردند که در تعیین اینکه چه کسی به خدمت جلب شود، اشتباهاتی صورت گرفته است.

اقلیت‌های قومی و ساکنان نواحی روستایی نیز از اینکه نسبت به روس‌ها و ساکنان شهرها بیشتر به خدمت سربازی سوق شده اند، شاکی اند.

پوتین نیز مشکلات بسیج را پذیرفت و گفت که این مشکلات "اجتناب ناپذیر" بودند و گفت که لازم است "اصلاحاتی" در روند توسعهٔ نیروهای مسلح روسیه آورده شود.

XS
SM
MD
LG