لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا مذکرات صلح را میان آذربایجان و ارمنستان میزبانی می‌کند


ایالات متحده تعهد کرده است که از مذاکرات صلح میان آذربایجان و ارمنستان اعلام حمایت کرده و یک بار دیگر خواستار بازگشایی دهلیز "لاچین" در منطقه شد که توسط نیروهای آذری مسدود شده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، امروز اول می (۱۱ ثور) با وزیران خارجۀ آذربایجان و ارمنستان به صورت جداگانه در ایالت ورجینیای امریکا ملاقات کرد.

پس از آن، بلینکن در مورد مذاکرات صلح دو جانبه در یک مرکز دپلوماتیک در نزدیکی مقر وزارت خارجۀ امریکا با هر دو مقام ملاقات مشترک انجام داد.

در ماه های اخیر، تنش‌ها میان این دو همسایه روی مسدود شدن دهلیز لاچین، یگانه مسیر زمینی که ارمنستان را با منطقۀ قره باغ وصل می‌کند، افزایش یافته است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده نگرانی عمیق خود را در این خصوص ابراز کرده و گفته است که این انکشاف تلاش‌های مذاکرات صلح را تضعیف می‌کند.

روز گذشته، وزیر خارجۀ امریکا با الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان، صحبت کرد.

آذربایجان و ارمنستان برای چند دهه روی منطقۀ قره باغ با هم درگیر تنش بوده اند، منطقه‌ای که اکثریت باشندگان آن ارمنی اند اما خاک آن در داخل قلمرو آذربایجان موقعیت دارد.

ارمنستان از طریق دهلیز لاچین به ۱۲۰هزار ارمنی که در ساحۀ کوهستانی قره باغ زندگی می‌کنند مواد مورد نیاز می‌فرستد، اما نیروهای آذربایجانی با ایجاد پوستۀ امنیتی این مسیر را مسدود کرده اند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که این اقدام آذربایجان سبب قطع دسترسی ارمنی‌ها ساکن در این ساحه به مواد لازمی و خدمات حیاتی مانند دوا و مراقبت‌های صحی شده است. این سازمان گفته است که آذربایجان هیچ اقدامی را برای رفع این مانع روی دست نگرفته و در انجام مکلفیت‌های حقوق بشری‌اش ناکام مانده است.

اما آذربایجان می‌گوید که مسیر دهلیز لاچین به روی کمک‌های بشری، خدمات اضطراری و محافظین صلح باز بوده است.

جدایی طلبان ارمنی، منطقه قره‌باغ را در جنگ خونین سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کردند که در آن ۳۰ هزار نفر کشته شد.

درگیری‌های شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ میان دو کشور که با آتش‌بس به میانجی‌گری روسیه پایان یافت، سبب کشته شدن بیش از ۶۵۰۰ نفر شده بود.

XS
SM
MD
LG