لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و عربستان طرف‌های درگیر جنگ سودان را به آتش‌بس ترغیب کردند


جنگ در سودان که وارد هشتمین هفته شده است، افزون بر تلفات سنگین جانی،‌خسارات هنگفت مالی را به بار آورده است
جنگ در سودان که وارد هشتمین هفته شده است، افزون بر تلفات سنگین جانی،‌خسارات هنگفت مالی را به بار آورده است

ایالات متحده و عربستان سعودی بار دیگر طرف‌های درگیر جنگ سودان را به دور تازهٔ مذاکرات برای برقراری آتش‌بس فراخواندند.

جنگ میان دو جنرال سودانی - عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع - که وارد هشتمین هفته شد، افزون بر تلفات سنگین جانی، سبب قطع خدمات ابتدایی، ایجاد فضای بی‌قانونی و آواره شدن بیش از ۱.۶ میلیون نفر شده است.

وزارت خارجهٔ عربستان سعودی روز یکشنبه چهارم جون (۱۴ جوزا) گفت که با وصف درهم شکستن آتش‌بس قبلی، نمایندگان هر دو طرف درگیر جنگ سودان هنوز هم در شهر جدهٔ عربستان سعودی حضور دارند.

آتش‌بس یک هفته‌ای در سودان که در پی‌تلاش‌های امریکا و عربستان سعودی نافذ شد، روز دوشنبه ۲۹ می پایان یافت و سپس در اثر تلاش‌های امریکا و سعودی این آتش‌بس برای پنج روز دیگر تمدید شد که شام شنبه سوم جون پایان یافت.

مقام‌های سعودی گفته اند که عربستان و ایالات متحده از طرف‌های درگیر خواسته اند تا "به انفاذ و تطبیق موثر آتش‌بس جدید به هدف ختم دایمی جنگ و خصومت، توافق کنند."

آتش‌بس قبلی، زمینهٔ انتقال کمک‌های بشری به نیازمندان و خروج غیرنظامیان از ساحات درگیر جنگ را تا حدی فراهم کرد، هرچند مواردی از نقض این آتش‌بس از سوی هردو طرف گزارش شده است.

نمایندگان اردوی سودان روز چهارشنبه گذشته از مذاکرات صلح در شهر جدهٔ عربستان بیرون شدند و یک روز بعد مقام‌های امریکای و سعودی از تعلیق رسمی این مذاکرات خبر دادند.

ایالات متحده گفته است که این مذاکرات زمانی از سر گرفته خواهد شد که طرف‌های متخاصم در مورد استقرار آتش‌بس "جدیت" داشته باشند.

در همین حال، قرار است انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در روزهای نزدیک به عربستان سعودی سفر کند و انتظار می‌رود که بحث در مورد جنگ سودان، در اجندای سفر وی شامل باشد.

ایالات متحده روز پنجشنبه تحریم‌هایی را بر هر دو طرف درگیر جنگ در سودان وضع کرد و آنان را مسوول تحریک خونریزی "رقت‌انگیز" خواند.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۸۰۰ نفر در جریان بیش از هفت هفته جنگ در سودان کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده اند. ملل متحد گزارش داده است که در چند هفتهٔ گذشته بیش از ۱.۲ میلیون نفر در داخل سودان آواره شده و بیش از ۴۲۵ هزار نفر دیگر به بیرون از آن کشور فرار کرده اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۵ میلیون نفر – بیش از نصف جمعیت سودان – ضرورت فوری به کمک‌های بشری و محافظت دارند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG