لینک های دسترسی

Breaking News

یونان نه مظنون را پس از غرق شدن کشتی که سبب مرگ دست‌کم ۷۸ پناهجو شد، دستگیر کرد


برادران سوری پس از غرق شدن یک کشتی مرگبار دوباره با هم پیوستند
برادران سوری پس از غرق شدن یک کشتی مرگبار دوباره با هم پیوستند

حکومت یونان گفته است که پس از غرق شدن کشتی ماهیگیری حامل مهاجران در سواحل جنوبی آن کشور، نه نفر در ارتباط به غرق شدن این قایق که سبب مرگ دست‌کم ۷۸ نفر شده، دستگیر شده اند.

مظنونین دستگیر شده به اتهام سهمگیری در قاچاق انسان که مربوط به یک گروه جنایتکار استند، در بازداشت به سر می‌برند. یک مقام وزارت کشتیرانی یونان گفته است که نه شهروند مصری در ارتباط با غرق شدن کشتی دستگیر شده‌اند.

مقامات یونان روز چهارشنبه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) اعلام کردند که در اثر واژگون و غرق شدن یک کشتی ماهیگیری حامل پناهجویان در سواحل جنوبی یونان، کم از کم ۷۸ نفر جان باختند.

به گفتهٔ مقام‌ها، ۱۰۴ نفر از این حادثهٔ مرگبار نجات داده شدند. خبرگزاری اسوشیتید پرس گزارش داده است که از جمله افراد نجات یافته، ۲۷ نفر آنان هنوز هم در شفاخانه بستری اند.

بر اساس گزارش رویترز، شماری از نجات‌یافته‌ها آنقدر از این حادثه آسیب دیده‌اند که هنوز بر این باورند که در کشتی به سر می‌برند و فکر می‌کنند که می‌میرند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت (‌IOM) اعتقاد بر این است که ۷۵۰ نفر در‌ یک کشتی ماهیگیری سوار شده بودند. این کشتی حوالی ساعت ۰۲:۰۰ صبح چهارشنبه به وقت محل در ۸۰ کیلومتری شهر ساحلی پیلوس واژگون و غرق شد.

پس از کشته شدن دست کم ۷۸ پناهجو در این کشتی غرق شده در سواحل یونان، کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از کشورها خواست تا با قاچاق انسان مقابله کنند.

امید به یافتن بازماندگان بیشتر کاهش یافته است و نگرانی‌ها از غرق شدن صدها نفر دیگر از جمله کودکان در انبار این کشتی پر ازدحام افزایش یافته است.

جرمی لارنس، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، به خبرنگاران در ژینو گفت: "آنچه رخ داد،‌ مستلزم تحقیق در مورد قاچاقچیان انسان و اطمینان حاصل کردن از محاکمه آنها را برجسته می‌کند."

دیمیتریس چالیوتیس، داوطلب صلیب سرخ یونان که در عملیات نجات سهم داشت، به خبرگزاری رویترز گفت که بیشتر مهاجران از لیبیا و سوریه بودند.

تلویزیون یونانی ''اسکای'' به نقل از شاهدان گزارش داد که کشتی از مصر حرکت کرد و پیش از حرکت به سمت ایتالیا در بندر طبرق لیبیا توقف کرده بود.

دریای مدیترانه یا ''گور آبی'' ؟

یونان یکی از مسیرهای اصلی ورود پناهجویان و مهاجران از شرق میانه، آسیا و افریقا به اتحادیه اروپا است.

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۴ تا اکنون بیش از ۲۰ هزار کشته و مفقود در دریای مدیترانه مرکزی را ثبت کرده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت اوایل ماه جاری آماری را منتشر کرد که نشان می‌دهد سال گذشته نزدیک به ۳۸۰۰ نفر هنگام مهاجرت از شرق میانه و شمال افریقا جان‌های شان را دست دادند که این بالاترین رقم ثبت شده در این منطقه از سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود.

یک روز پیش از این،‌ هزاران معترض در آتن، پایتخت یونان، و شهر شمالی تسالونیکی مظاهرات کردند و خواستار کاهش سختگیری‌های مهاجرتی اتحادیهٔ اروپا شدند.

XS
SM
MD
LG