لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان خطاب به مردم پاکستان:‌ تا زمان آزادی از 'بردگی' اعتراض کنید


عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان‌(تصویر از آرشیف صدای امریکا)
عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان‌(تصویر از آرشیف صدای امریکا)

عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، روز شنبه پنجم آگست‌ (۱۴ اسد) در ویدیوی از قبل ضبط شده خطاب به مردم پاکستان گفته است که پس از دستگیری و زندانی شدنش تا زمانی اعتراض کنند که از "بردگی آزاد شوند."

این اظهارات عمران خان لحظاتی پس از آن منتشر شد که پولیس لاهور صدر اعظم پیشین پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف، را پس از آن بازداشت کرد که محکمۀ عالی اسلام‌آباد وی را در پرونده دریافت هدایا از کشورهای خارجی به سه سال زندان محکوم کرد.

خان در این پیام ویدیویی خطاب به حامیانش گفته است:‌ "زمانیکه این پیام برای شما می‌رسد، من دستگیر و در زندان خواهم بود. یگانه چیزی که از شما می‌خواهم این است که خاموشانه در خانه‌های خود ننشینید. من این همه مبارزه را برای خودم نه، بلکه برای ملت من که شما استید، می‌کنم."


صدراعظم پیشین پاکستان همچنین خطاب به مردم آن کشور گفته است که ''این مبارزه برای نسل شما است. اگر به خاطر حق خود ایستادگی نکیند، شما مانند یک غلام زندگی خواهید کرد. متوجه باشید، غلامان زندگی ندارند.''

عمران خان در این پیام ویدیویی همچنین گفته است که رویای پاکستان شعار ''لااله الا الله" است و ''معنی آن این است که سر خود را در مقابل کسی به جز "الله" خم نمی‌کنیم. لااله الا الله انسان را از بردگی نجات داده و آزادی می‌دهد."

رهبر حزب تحریک انصاف با اشاره به عملکرد محمد (ص) در صدر اسلام گفت که پیامبر مسلمان برای نخستین بار در شهر مدینه سیستم عدل و انصاف را ایجاد کرد. عمران در مورد ایستادگی‌اش در مقابل حکومت برحال پاکستان گفت:‌ "این مبارزه برای تامین عدالت، حقوق و آزادی‌های شما است. همیشه به یاد داشته باشید که هیچ کسی آزادی را در بشقاب برایتان پیشنهاد نمی‌کند. زنجیر [بردگی] خود نمی‌افتد، بلکه آنرا باید شکستاند."

عمران خان از مردم کشورش خواست تا زمانی به اعتراضات شان ادامه بدهند که حقوق اساسی شان را به دست بیاورند و از طریق دادن رای در انتخابات، حکومتی را برگزینند که خواهان آن استند.

این سیاستمدار پاکستان همچنین حکومت بر حال کشورش را ''مافیا'' خطاب کرده و از حامیانش خواسته است تا حکومت را از کنترول آنان بگیرند.

دستگیری عمران چند روز پس از آن صورت گرفت که بر اساس گزارش‌ها،‌ شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، انحلال پارلمان ملی آن کشور را به تاریخ نهم اگست، سه روز پیش از پایان دوره کاری این نهاد قانون‌گذار به عارف علوی، رییس جمهور پاکستان توصیه کرده است.

منبعی به روزنامه دان پاکستان گفته است که شهباز شریف این معلومات را در ضیافتی که شب گذشته در قصر صدرات برگزار کرده بود، به اعضای احزاب سیاسی حکومت ایتلافی‌اش که عضویت پارلمان را دارند، در میان گذاشته است.

بر اساس قوانین پاکستان، اگر پارلمان ملی قبل از پایان دوره قانونی خود منحل شود، انتخابات جدید باید در مدت ۹۰ روز پس از انحلال پارلمان برگزار شود.

اما بر اساس قانون اساسی پاکستان، در صورت اتمام دوره قانونی پارلمان، انتخابات باید ۶۰ روز پس از پایان دوره پارلمان برگزار شود.

منابع به صدای امریکا گفتند که عمران خان قبل از اینکه روز جمعه دستگیر شود، از محکمۀ عالی اسلام‌آباد درخواست کرد که برای پیگیری پرونده‌اش محکمه را تغییر دهد، اما محکمۀ عالی اسلام‌آباد این درخواست وی را رد کرد.

صدر اعظم پشین پاکستان، نگرانی خود را در مورد همایون دلاور، قاضی محکمۀ ابتداییه اسلام‌آباد، ابراز کرد و از محکمۀ عالی اسلام‌آباد درخواست کرد که پرونده را از دیوان همایون دلاور به دیوان دیگری منتقل کند.

اما محکمۀ عالی اسلام‌آباد درخواست او را رد کرد. بر اساس گزارش‌ها، محکمۀ عالی پاکستان گفته است که انتقال پرونده‌ها به سایر محاکم باعث کاهش اعتماد به محکمه می‌شود.

عمران خان دو شب پیش در یک سخنرانی ویدیویی در مورد بی‌طرفی همایون دلاور، قاضی محکمۀ ابتدایی اسلام‌آباد، ابراز شک و تردید کرده بود.

عمران خان به تاریخ نهم ماه می از سوی ادارهٔ ملی حسابرسی پاکستان به اتهام فساد و اختلاس بازداشت شد و حامیانش تظاهرات گسترده را در شهرهای مختلف پاکستان راه اندازی کردند که در خشونت‌های مرتبط به این تظاهرات کم از کم نه نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده و نیز به شماری از تاسیسات دولتی پاکستان خسارت وارد شد.

در پی این تظاهرات که منجر به بازداشت هزاران نفر از حامیان حزب تحریک انصاف و استعفای برخی از رهبران این حزب شد، عمران خان پس از سه روز بازداشت، به تاریخ ۱۲ می (۲۲ ثور) با قرار وثیقه آزاد شد و به خانه رفت.

صدر اعظم پیشین پاکستان که با ۱۵۰ مورد اتهام روبرو است، تا کنون چند بار در محکمه در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، حضور یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG