لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید پاکستان به عملیات در افغانستان؛ طالبان و عمران خان واکنش نشان دادند


حکومت طالبان و عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، به اظهارات بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، که گفته بود اسلام‌آباد می‌تواند تروریست‌ها را در داخل افغانستان تعقیب و هدف قرار دهد، به شدت واکنش نشان دادند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه سوم اگست (۱۲ اسد) در پیام‌های تویتر به زبان‌های دری،‌ پشتو، عربی، اردو و انگلیسی این اتهامات مقام‌‌های پاکستانی را "بی‌اساس" خوانده و گفته است که طالبان به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند.

مجاهد نگاشته است: "اگر در این مورد کدام تشویشی وجود دارد باید بصورت مستقیم با امارت اسلامی شریک ساخته شود، نه اینکه در رسانه‌ها ادعای بی‌فایده‌ای صورت گیرد و ذهنیت عامه را مغشوش سازد. به خاطریکه چنین ادعاها به نفع هر دو کشور و ملت نیست."

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف که مخالف سیاسی حکومت پاکستان است، با نشر یک پیام ویدیویی، اظهارات زرداری را "احمقانه" و "فاقد خرد سیاسی" خواند و به او یادآوری کرد که افغانستان "تاریخ خاص" خود را دارد. او حکومت کنونی پاکستان را به از دست دادن فرصت برای برقراری روابط خوب با افغانستان متهم کرد.

بلاول بوتو زرداری یک روز قبل در جریان سخنرانی در اسلام آباد، تهدید کرد که اگر حملات تروریستی علیه پاکستان از خاک افغانستان متوقف نشود، پاکستان این گزینه را دارد که به دنبال تروریست‌ها به افغانستان برود.

عمران خان ادعا کرده است که حکومت اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان طرفدار هند و ضد پاکستان بود. او بدون اشارهٔ مستقیم به روابط دیرینهٔ طالبان با پاکستان گفته است که حکومت طالبان فرصت مهمی برای اسلام آباد است تا روابط بهتری با کابل بر اساس منافع خود ایجاد کند.

به گفتهٔ عمران خان، تهدید بلاول بوتو زرداری به انجام عملیات علیه تروریست ها در خاک افغانستان مشکل تروریزم در پاکستان را حل نمی‌کند، بلکه باعث افزایش تنش در روابط کابل و اسلام آباد می‌شود.

پیش از این شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان گفته بود که در حملات انتحاری اخیر در آن کشور "شهروندان افغان" دست دارند و به ادعای وی، تندروان پاکستانی از پناهگاه‌های شان در افغانستان فعالیت می‌کنند.

شریف روز سه شنبه اول اگست (۱۰ اسد) پس از دیدار از قربانیان حملۀ انتحاری اخیر در شهر باجور، از حکومت طالبان در افغانستان خواست که اقدامات بیشتری را روی دست بگیرند تا از عبور تندروان به داخل قلمرو پاکستان جلوگیری شود.

صدراعظم پاکستان گفته است که تندروان پناهگاه‌های امن در داخل افغانستان دارند؛ در آنجا دوباره منسجم و مسلح می شوند و سپس به داخل پاکستان نفوذ کرده و حملات ضد دولتی را انجام می دهند.

حملهٔ انتحاری بر یک گردهمایی حزب جمعیت علمای اسلام، به رهبری مولانا فضل الرحمان، در باجور که در آن صدها نفر از حامیان این حزب حضور داشتند، سبب کشته شدن کم و بیش ۵۴ نفر و زخمی شدن حدود ۲۰۰ نفر دیگر شد. شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حملهٔ مرگبار را پذیرفت.

گروه

XS
SM
MD
LG