لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز: طالبان در ۱۰ روز گذشته نه خبرنگار را بازداشت کرده اند 


سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه ۱۶ اگست (۲۵ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که طالبان در ۱۰ روز گذشته نه خبرنگار را 'خودسرانه' بازداشت کرده اند.

این سازمان از حکومت طالبان خواسته است تا تمامی خبرنگاران را بدون هر گونه قید و شرط آزاد کند.

در اعلامیهٔ گزارشگران بدون مرز آمده است که طالبان در جریان عملیات‌ها بر دفاتر رسانه‌ای، سید وحید الله ابدالی، خبرنگار باختر آژانس، حبیب سراب، کارمند شبکهٔ تلویزیونی آریانا نیوز، حسیب حساس، خبرنگار رادیو سلام وطندار، فقیر محمد فقیرزی، مدیر رادیو کلید در ننگرهار، جان آقا صالح، خبرنگار رادیو کلید، عطاالله عمر، خبرنگار طلوع نیوز، وحید الرحمان افغانمل، خبرنگار آزاد، شمس الله عمری، خبرنگار محلی و پرویز سرگند، خبرنگار محلی و نمایندهٔ اتحادیهٔ ملی خبرنگاران را از ولایت‌های غزنی، پکتیا، ننگرهار، قندهار، و کنر بازداشت کرده اند.

این سازمان گفته است که با این حساب ۱۲ خبرنگار اکنون در قید طالبان به سر می‌برند که در مورد بازداشت آنان هیچ دلیلی ارایه نشده است.

طالبان تا اکنون در این خصوص چیزی نگفته اند، اما پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان بازداشت عطا الله عمر، وحیدالرحمان عمری و شمس الله عمری را تایید کرده بود.

او به انجمن خبرنگاران مستقل افغانستان گفته است که این خبرنگاران در رابطه با فعالیت‌ رسانه‌ای شان بازداشت نشده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که این بازداشت‌ها در مغایرت با اظهارات مقامات طالبان قرار دارد که گفته اند به آزادی رسانه‌ها احترام می‌گذارند.

این سازمان گفته است که سوابق تخطی‌ها از حقوق دسترسی به اطلاعات "ترسناک" است و رژیم طالبان مسوول آن است.

پیش از این، این سازمان گزارش داده بود که وضعیت خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در دو سال اخیر با نابودی مواجه شده است.

این سازمان چهار روز پیش از دومین سالروز برگشت طالبان به قدرت گفت که تقریباً هشت هزار خبرنگار افغان، در جریان این دو سال کشور و شغل خود را ترک کرده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است: " پس از ۱۵ اگست ۲۰۲۱، بیش از ۸۰ درصد از خبرنگاران زن در افغانستان شغل خود را ترک کرده اند."

سازمان گزارشگران بدون مرز، با استناد به آمار اتحادیه ژورنالستان آزاد افغانستان، گفته است که از ۱۵۰ تلویزیون اکنون ۷۰شبکه فعال است، از ۳۰۷ رادیو، ۱۷۰ رادیو نشرات دارند و همچنان از جمله ۳۱ خبرگزاری، ۱۸ خبرگزاری فعالیت دارند.

این سازمان مدافع حقوق خبرنگاران گفته است که خبرنگاران در افغانستان به گونهٔ سیستماتیک زیر نام شریعت و برخلاف قانون رسانه‌های جمعی افغانستان، مورد پی‌گرد قرار می‌گیرند.

گروه

XS
SM
MD
LG