لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان ۱۸ کارمند یک سازمان غیرحکومتی به شمول یک زن امریکایی را به اتهام تبلیغ مسیحیت توقیف کردند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مقامات طالبان افغانستان روز شنبه ۱۶ سپتمبر (۲۵ سنبله) گفتند که دست کم ۱۸ کارمند یک سازمان غیرحکومتی بین المللی به شمول یک زن امریکایی را به اتهام تبلیغ مسیحیت دستگیر کرده اند.

ماموریت کمک بین المللی (IAM) تایید کرد که کارمندانشان از دفتر شان در ولایت غور در مرکز افغانستان برداشته شده و به کابل انتقال داده شده اند.

عبدالواحد حماس غوری، یک سخنگوی طالبان در ولایت غور به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که نیروهای امنیتی و استخباراتی از چندی به اینسو، کارمندان ماموریت کمک بین المللی را زیر نظر دارند.

غوری گفت: ''اسناد و صدا به دست آمده است که نشان می دهد آنها [کارمندان ماموریت کمک بین المللی] مردم را برای پیوستن به مسیحیت دعوت می کنند'' اما در مورد جزییات ارایه نکرد. او اضافه کرد که مجموعاََ ۲۱ نفر در ارتباط به تبلیغ مسیحت توقیف شده اند که شامل یک زن امریکایی می‌شود.

ماموریت کمک بین المللی (IAM) با نشر اعلامیه‌ای تایید کرده است که ۱۸ نفر به شمول ''یک خارجی'' توقیف شده اند، اما در مورد اتهامات وارد جزییات ارایه نکرده است.
در بیانیه این سازمان آمده است: "ما از شرایطی که منجر به این حوادث شده است بی اطلاع هستیم و در مورد دلیل بازداشت کارکنان خود اطلاعی دریافت نکرده ایم."

این سازمان با بیان اینکه بازداشت شدگان به کابل منتقل شده اند، گفته است: "سلامت و امنیت همکاران ما برای ما مهم است و ما تمام تلاش خود را برای اطمینان از سلامت و آزادی سریع آنها به خرچ می‌دهیم."

بر اساس گزارش‌ها، طالبان نخست به تاریخ سوم سپتمبر یک زن امریکایی و دو کارمند افغانستان ماموریت کمک بین المللی را توقیف کرد و سپس به تاریخ ۱۵ سپتمبر ۱۵ کارمند دیگر این نهاد کمک رسانی را توقیف کردند.

در این اعلامیهٔ ماموریت کمک بین المللی آمده است" اگر هر گونه اتهامی علیه سازمان ما یا هر یک از کارمندان ما مطرح شود، ما به صورت مستقل هر گونه شواهد ارایه شده را بررسی خواهیم کرد.''

وبسایت ماموریت کمک بین المللی می‌گوید که این نهاد کمک رسانی بر اساس ارزش‌های مسیحی بنا گذاشته شده است، اما کمک‌های خود را بر اساس باور‌های سیاسی و مذهبی فراهم نمی‌کند.

این سازمان که مقر اصلی‌‌ آن در سویس است، گفته است که ''ما به ارزش‌ها و سنت‌های محلی ارزش قایل استیم."

ماموریت کمک بین المللی از سال ۱۹۶۶ میلادی به اینسو در حکومت‌های متعدد افغانستان فعالیت داشته است. فعالیت نخست این سازمان کمک‌ رسانی، مواظبت‌‌های صحی در بخش تداوی چشم متمرکز بود، اما سپس به سایر خدمات صحی و آموزشی گسترش یافت.

در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۰ کارمند بخش صحی این سازمان که شامل هشت شهروندان خارجی می‌شد در یکی از مناطق دور افتادهٔ شمال افغانستان به ضرب مرمی کشته شدند.

در آن زمان نظریات متفاوت و متضاد در مورد کشته شدن کارمندان این سازمان مطرح شد، اما پولیس گفت که این افراد احتمالاََ به دلیل سرقت مسلحانه کشته شده اند.

اما دو گروه تندروان به شمول رهبران طالبان که حالا بر اریکهٔ قدرت تکیه زده اند، مسوولیت کشتار این کارمندان را بر عهده گرفته و آنان را نه تنها به تبلیغ مسیحیت، بلکه به جاسوسی نظامی متهم کردند.

پس از مسلط شدن طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، طالبان ده‌ها شهروند خارجی به شمول شهروندان کشور‌های غربی را توقیف کرده اند.

طالبان با تفسیر سختگیرانه‌ای که از اسلام دارند، محدودیت‌های زیادی را بر مردم افغانستان وضع کردند. ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی و سازمان ملل متحد یکی از این محدودیت‌ها می‌باشد.

منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، منع تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، منع کار زنان در ادارات دولتی و سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، ممانعت بر رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌های زنانه بخشی از محدودیت‌هایی اند که طالبان بر زنان و دختران اعمال کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG