لینک های دسترسی

Breaking News

هند اتهام کانادا مبنی بر دخالت دهلی جدید در قتل یک رهبر سیک را رد کرد 


هردیپ سینگ نیجار
هردیپ سینگ نیجار

هند اتهامات صدر اعظم کانادا مبنی بر این که دهلی جدید در کشته شدن یک رهبر سیک در کانادا دست دارد را "مضحک" خواند و یک دپلومات کانادایی را از این کشور اخراج کرد.

دهلی جدید ساعاتی پس از آن دست به این اقدام زد که کانادا رییس استخبارات هند در اوتاوا را در ارتباط به نگرانی‌های مرتبط به این قضیه از این کشور بیرون راند.

هردیپ سینگ نیجار، یک رهبر سیک‌ها، برای ایجاد یک کشور مستقل به نام خالستان برای سیک‌های هند که بخش‌هایی از شمال هند و شاید بخشی از پاکستان را شامل می‌شود، مبارزه می‌کرد.

نیجار که هند او را تروریست تحت تعقیب اعلام کرده بود، به تاریخ ۱۸ جون در حومهٔ شهر ونکوور که محل زندگی بزرگترین جمعیت سیک‌ها در کانادا است، کشته شد.

جستن ترودو، صدر اعظم کانادا، روز گذشته در پارلمان این کشور گفت که ادارات امنیتی کانادا اتهامات معتبری را دنبال می‌کنند که میان کشته شدن نیجار و حکومت هند، رابطهٔ بالقوهٔ را نشان می‌دهد.

تروردو گفت که دخیل بودن یک حکومت خارجی در کشتن یک شهروند کانادا یا در خاک کانادا، "تخطی غیرقابل پذیرش" از حاکمیت این کشور است.

صدر اعظم کانادا همچنان گفت که در این خصوص با نرندرا مودی، صدر اعظم هند، در حاشیه نشست گروه جی-۲۰ صحبت کرد و خواستار همکاری هند در تحقیقات این قضیه شد.

اما وزارت خارجهٔ هند با نشر اعلامیهٔ گفت که مودی این اتهامات را به گونهٔ کامل رد کرده بود.

این وزارت نگرانی‌های هند را برجسته کرده و گفته است که "کانادا به افراطگرایان و تروریستان خالستانی سیک پناهگاه امن فراهم می‌کند" گروهی که به گونهٔ متداوم حاکمیت و تمامیت هند را تهدید می‌کنند.

وزارت خارجهٔ هند از حکومت کانادا خواست تا علیه تمام عناصر ضد هند که در خاک کانادا فعالیت دارند، اقدامات حقوقی "آنی و موثر" را روی دست بگیرد.

جدایی طلبان سیک می‌خواهند در ایالت شمالی پنجاب هند، کشور مستقلی را به نام خالستان برای خویش ایجاد کنند، اما هند همواره این گروه را سرکوب کرده و آنرا تروریست عنوان کرده است.

جدایی طلبی و مبارزه برای ایجاد خالستان در دههٔ ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به شورشگری خونینی منتج شد که در آن هزاران نفر، به شمول مقامات بلند‌پایهٔ هندی، کشته شدند. اما این جنبش اکنون از حمایت اندکی در پنجاب برخوردار است.

نیجار زمانی کشته شد که می‌خواست یک همه‌پرسی غیررسمی را در رابطه به یک کشور مستقل برای سیک‌ها در هند راه اندازی کند.

مقامات هندی سال گذشته برای معلوماتی که به بازداشت نیجار منتج می‌شد، انعام نقدی اعلام کرده و وی را به دست داشتن در یک حمله بر یک پندت هندو متهم کرده بودند.

ادریین واتسن، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا با نشر اعلامیه‌ای در مورد اتهامات صدر اعظم کانادا اظهار نگرانی کرد.

او گفت: "ما با شرکای کانادایی خویش همواره در تماس استیم. این یک امر مهم است که تحقیقات کانادا ادامه یابد و عاملان به عدالت کشانیده شوند."

بریتانیا و آسترالیا نیز در مورد این اتهامات اظهار نگرانی کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG