لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن روز چهار شنبه به اسراییل سفر می‌کند


از راست به چپ، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
از راست به چپ، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ قرار است روز چهارشنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) به اسراییل سفر کند و با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم آن کشور، در مورد جنگ با حماس صحبت کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته است که رییس جمهور بایدن روز چهار شنبه در حالی به اسراییل سفر خواهد کرد که وضعیت در اسراییل، منطقه و جهان در" لحظهٔ بحرانی" قرار دارد.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده همچنین گفته است که بایدن در جریان سفرش به اسراییل به مقامات آن کشور می‌خواهد بگوید که اسراییل حق دفاع از خود را دارد.

بلینکن در یک پیام جداگانه ایکس همچنین گفته است ایالات متحده و اسراییل به درخواست وزارت خارجهٔ امریکا توافق کرده اند تا روی پلانی کار کنند که کشور‌های کمک‌ کننده و سازمان‌های امداد رسانی، کمک‌های شان را برای مردم در غزه فراهم کنند.

قصر سفید نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رییس جمهور بایدن پس از سفر به اسراییل، چهارشنبه، با محمود عباس، رهبر ادارهٔ خود مختار فلسطین، ملاقات خواهد کرد.

در این اعلامیه همچنین آمده است که رییس جمهور امریکا قرار است با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، و عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز ملاقات کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که بایدن در جریان سفر بار دیگر تاکید خواهد کرد که ''حماس از حق تعیین سرنوشت و کرامت فلسطینی‌ها نمایندگی نمی‌کند و او [رییس جمهور بایدن] در مورد نیازهای بشردوستانه همه غیرنظامیان در غزه صحبت خواهد کرد.''

رییس جمهور بایدن روز دوشنبه به طور ناگهانی تصمیم گرفت تا یک سفر داخلی به ایالت کلورادو و ملاقات با تیم امنیت ملی قصر سفید را که از قبل پلان شده بود، لغو کند. در عوض بایدن تصمیم گرفت به اسراییل سفر کند و در آنجا تعهد کشورش را به حمایت از اسراییل در جنگ بر ضد حماس بیان کند.

در همین حال، قصر سفید تایید کرد که بنیامین نتانیاهو،صدراعظم اسراییل، دعوت نامه‌ای را به رییس جمهور بایدن ارسال کرده است. این دعوت‌نامه پس از حمله مرگبار حماس به اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر صورت گرفت، حمله‌‌ای که سبب کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ در اسراییل نفر شده است.

سفر بایدن به اسراییل در یک زمان بسیار حساس صورت می‌گیرد، زیرا اسراییل در حال آمادگی حمله زمینی به نوار غزه است تا جنگجویان حماس را که در این ساحه مستقر اند،‌ سرکوب کند.

در عین حال، حملات هوایی و توپخانه‌ای شدید اسراییل بر نوار غزه همچنان ادامه داد، حملاتی که تا حالا موجب کشته شدن دست‌کم ۲۷۵۰ نفر شده است؛ اکثر قربانیان را غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

سفر به اسراییل نگرانی‌های امنیتی را به همراه خواهد داشت. این امر زمانی آشکار شد که روز دوشنبه در هنگام ملاقات انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده با صدراعظم اسراییل در بیت‌المقدس، زنگ خطر حملات هوایی به صدا در آمد.

بایدن همواره بر حمایت قوی خود از اسراییل، متحد نزدیک ایالات متحده، تاکید کرده است. اما رییس جمهور ایالات متحده همچنین بر اهمیت محافظت غیرنظامیان، به ویژه با توجه به حملات هوایی اسراییل و محاصره غزه تاکید کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG