لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل و حماس به آتش‌بس موقت توافق کردند


خانواده ها و دوستان نزدیک به ۲۴۰ گروگان که توسط حماس در غزه در اسارت به سر می‌برند، روز سه‌شنبه ۲۱ نومبر در تل ابیب خواهان برگشت گروگان‌ها شدند
خانواده ها و دوستان نزدیک به ۲۴۰ گروگان که توسط حماس در غزه در اسارت به سر می‌برند، روز سه‌شنبه ۲۱ نومبر در تل ابیب خواهان برگشت گروگان‌ها شدند

اسراییل و گروه حماس اوایل صبح چهار شنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) اعلام کردند که به آتش‌بس چهار روزه به توافق رسیده اند؛ بر اساس این توافق، حماس ده‌ها نفر را که در جریان حملات هفتم اکتوبر گروگان گرفته بود، آزاد خواهد کرد.

کابینهٔ بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، پس از کار در طول شب، این آتش‌بس موقت را تصویب کرد. نتنیاهو به اعضای کابینه‌اش گفت که "این یک تصمیم دشوار بود، اما تصمیم درستی است."

یک سخنگوی حکومت اسراییل به خبرگزاری فرانس پرس گفت که بر اساس این توافق، دست‌کم ۵۰ گروگان اسراییلی و خارجی به شمول زنان و کودکان آزاد خواهند شد. در عوض، اسراییل برای چهار روز عملیات نظامی خود را متوقف خواهد کرد.

به گفتهٔ این مقام، در آزای هر ۱۰ گروگان دیگر که از سوی حماس آزاد شود، یک روز آتش‌بس تمدید خواهد داشت.

گروه حماس نیز با نشر اعلامیه‌ای از این ‌''آتش‌بس بشردوستانه'' استقبال کرده و گفته است که در مقابل آزادی گروگان‌ها، ۱۵۰ فلسطینی نیز از زندان‌های اسراییل آزاد خواهند شد.

توافق به این آتش‌بس پس از تقریباََ هفت هفته جنگ دوامدار در نوار غزه صورت گرفته است، جایی‌ که کم وبیش ۲.۳ میلیون فلسطینی سکونت دارند.

پیش از این، منابع گروه حماس و جهاد اسلامی به خبرگزاری فرانس پرس گفته بودند که بر اساس این آتش‌بس موقت، تمام حملات زمینی اسراییل در نوار غزه و عملیات هوایی اسراییل در جنوب غزه به طور کامل متوقف خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، تصویب کابینه اسراییل به این آتش‌بس موقت،‌ یکی از آخرین موانع اجرایی شدن این توافق بود.

اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس، در قطر مستقر است و در آنجا دفتر سیاسی دارد. مذاکرات میان اسراییل و حماس به وساطت قطر صورت گرفته است.

شک و تردید در مورد آتش‌بس موقت
قبل از رای گیری و تصویب آتش‌بس موقت، نتنیاهو در داخل حکومت ایتلافی‌اش با شورش و مخالفت‌هایی مواجه بود، زیرا برخی از جناح‌های ایتلافی حکومت اسراییل به این باوراند که ‌این توافق امتیاز بیش از حد به تندروان فلسطینی می‌دهد که مسوول بدترین حمله در تاریخ اسراییل استند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسراییل، اعلام کرد که علیه این توافق رای خواهد داد. بن گویرگفت که این توافق باید شامل آزادی سربازان اسراییلی باشد.

اسراییل پس از آن حملات زمینی و هوایی را بر غزه آغاز کرد که حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد. مقام‌های اسراییلی گفته اند که جنگجویان حماس ۱۲۰۰ نفر را در اسراییل کشته و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

به گفتهٔ مقامات صحت غزه، از آغاز حملات هوایی و زمینی اسراییل تا حالا ۱۴ هزار و ۱۰۰ نفر در نوار غزه کشته اند که اکثر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد. اما این آمار از سوی منابع مستقل تایید یا رد نشده است.

در همین حال،‌ یواو گالانت، وزیر دفاع اسراییل، گفته که او اطمینان حاصل کرده است که این توافق به معنای پایان جنگ برای نابودی حماس نخواهد بود. پس از حملات هفتم اکتوبر،‌ مقامات اسراییل بار‌ها تاکید کرده اند که گروه حماس را نابود خواهند کرد.

گلانت گفته است که پس از پایان آتش‌‌بس موقت، حملات نظامی اسراییل با قدرت تمام و به سرعت بر ضد حماس از سر گرفته خواهد شد.

دفتر نتنیاهو نیز با نشر اعلامیه‌ای تاکید کرده است که آتش‌بس به معنای پایان جنگ بر ضد گروه حماست نیست.

در این اعلامیه‌ آمده است: ''حکومت اسراییل،‌ اردوی اسراییل و قوای امنیتی به جنگ ادامه خواهند داد تا همه کسانی‌ را که اختطاف شده اند،‌ باز گردانند؛ حماس را از بین ببرند و اطمینان حاصل شود که بیش از این هیچ تهدید از غزه در مقابل دولت اسراییل وجود ندارد.''

وضعیت بشری در غزه

بخش‌ اعظم نوار غزه توسط هزاران حملهٔ هوایی اسراییل با خاک یکسان شده است و این منطقه تحت محاصره به حد اقل غذا، آب و مواد سوخت دسترسی دارد.

گروه حماس و جهاد اسلامی گفته اند که بر اساس این توافق، ۳۰۰ لاری مواد غذایی و کمک‌های طبی به غزه خواهد رسید.

با وجودیکه اسراییل به خاطر توافق به آتش‌بس بشردوستانه زیر فشار‌‌های شدید بین المللی قرار گرفت،‌ این کشور در روز‌های اخیر حملات هوایی خود را بر شمال غزه تشدید کرد.

اردوی اسراییل گفته است که روز گذشته ''حدود ۲۵۰'' هدف حماس را آماج حملات هوایی قرار داده و سه تونل در منطقه جبلیه را که به صورت کامل محاصره شده بود، نابود کرده است.

مقامات صحت غزه گفته اند که در اثر حملات هوایی اسراییل بر شفاخانهٔ جبلیه که توسط اندونیزیا مدیریت می‌شود، ده‌ها نفر کشته شده اند، اما منابع مستقل تا حالا این ارقام را تایید یا رد نکرده اند.

اما اردوی اسراییل گفته است که نیرو‌های آن به صورت مستقیم محلی را در شفاخانه اندونیزیایی غزه هدف قرار دادند که از آنجا فیر صورت می‌گرفت.

مقام‌های اسراییلی ادعا می‌کنند که گروه حماس از تاسیسات غیرنظامی به صفت سپر انسانی استفاده می‌کند و تاکید کرد که برای کاهش آسیب به غیرنظامیان هر آنچه ممکن باشد، انجام می‌دهد.

در همین حال، نمایندگان گروه بریکس: برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی، روز سه شنبه در جریان یک نشست مجازی خواهان آتش‌بس بشردوستانه فوری در نوار غزه شدند.

افریقای جنوبی که ریاست این نشست مجازی را بر عهده دارد، اسراییل را به جرایم جنگی و ''نسل کشی '' متهم کرد.

رسانه‌ٔ دولتی چین گزارش داده است که شی جینپینگ، رییس جمهور آن کشور،‌ در جریان این نشست خواهان آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس میان اسراییل و حماس شده است.

واکنش‌های بین المللی

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در صفحهٔ رسمی ایکس خود از توافق با حماس و آزادی ۵۰ گروگان به شمول شهروندان امریکایی استقبال کرد. بایدن همچنین از شیخ تمیم بن حمد ال ثانی، امیر قطر، و عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، تشکر کرد. قطر و مصر برای رسیدن به این توافق، تلاش‌های دوامدار داشته اند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، نیز در صفحهٔ رسمی ایکس خود ضمن استقبال از توافق میان اسراییل و حماس گفته است که این توافق ''نتیجهٔ دپلماسی خستگی ناپذیر'' است.

بلینکن توافق روز چهار شنبه را پیشرفت قابل ملاحظه خوانده، اما تاکید کرد که ایالات متحده تا زمانی آرام نخواهد نشست که حماس همه گروگان‌ها را آزاد کند.

وزارت خارجهٔ روسیه از آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس استقبال کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه، در یک پیام در تلگرام گفت که مسکو از توافق میان اسراییل و حماس استقبال می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG