لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ها از افزایش حملات شهرک نشینان یهودی بر فلسطینیان در کرانهٔ غربی


بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) از زمان آغاز جنگ میان اسراییل و حماس، حملات شهرک نشینان یهودی بر فلسطینیان در کرانۀ غربی افزایش یافته است.

اوچا گزارش داده است که از تاریخ هفت اکتوبر به این سو، در ساحۀ هبرون در جنوب کرانهٔ غربی بیش از ۱۵ قریه توسط شهرک نشیان یهودی ویران شده، دهقانان فلسطینی از کشتزارهای شان بیرون رانده شده و بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی بی‌جا شده اند.

در جریان حملات هفتم اکتوبر گروه حماس، نزدیک به ۱۲۰۰ نفر در اسراییل کشته شدند که اکثر‌شان غیرنظامیان بودند. اسراییل در یک اقدام انتقام‌جویانه، حملات هوایی را بر غزه آغاز کرده است که به گفتهٔ مقامات صحی حماس، تا اکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۳هزارنفر شده است.

محمود حمامده، باشنده قریه المفقره در هبرون، که خانه اش ویران شده است، به صدای امریکا گفت که حدود دو هفته قبل شهرک نشیان مسلح با لاری‌ها و بلدوزرها آمدند و در ظرف چند دقیقه خانه‌های فلسطینیان را ویران کردند.

حمامده گفت: "شهرک نشینان یهودی ملبس به یونیفورم سربازان آمدند و شروع به حمله و نابودی همه چیز کردند. ما هرگز چنین چیزی را در گذشته از سربازان اسراییلی ندیدیده بودیم. پیش از این، ما یک نامهٔ هشداردهنده دریافت کرده بودیم، اما این بار آنان فقط با لباس سربازان آمدند و همه چیز را نابود کردند."

حمامده می گوید که اجدادش از قرن‌ها به اینسو در هبرون زندگی کرده اند. او می گوید که شهرک‌های یهودی نشین در حال توسعه است اما با جنگ جاری در غزه، به نظر می رسد که اوضاع با تهدید و خشونت از کنترول خارج شده است.

حمامده گفت: "من احساس تحقیر و توهین می‌کنم که با همچو رفتار روبه رو می‌شوم. نه توسط یهودیان، زیرا یهودیان با ما زندگی می‌کنند. آنان مردم خوب استند، اما این صهیونیست‌ها که از هر جای دنیا می آیند، به هیچ دین و اخلاقی پابند نیستند."

مقام‌های حکومت و اردوی اسراییل در مورد افزایش حملات شهرک نشینان یهودی بردهقانان فلسطینی در کرانهٔ غربی،‌ تبصره‌ای نکرده اند.

در هفته های اخیر، حکومت اسراییل توزیع هزاران میل اسلحه خفیف را برای غیرنظامیانی آغاز کرده است که در مناطق مرزی و شهرک‌ها در کرانهٔ غربی زندگی می کنند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسراییل گفت:" ما از یک جا به جای دیگر برای توزیع این اسلحه می رویم. این اسلحه زندگی را نجات می‌دهد. با مجوزی که برای هر تفنگ و هر تفنگچه صادر می‌کنیم، زندگی یک خانواده را نجات می‌دهیم. هر سلاح و هر تفنگ می‌تواند یک ساختمان مسکونی را نجات دهد. من به شهروندان اسراییل می گویم، بروید خود را مسلح کنید."

ساکنان قریهٔ ام‌الخیر که در آن عمدتاً فلسطینی های بدوی زندگی می‌کنند و با یک شهرک یهودی نشین هم مرز است، می‌گویند که اوضاع روز به روز بدتر می شود. آنان می‌گویند که از سوی شهرک نشینان به ترک منطقه تهدید شده اند و تحت یک نوع محاصره زندگی می‌کنند.

طارق حطالین، باشنده قریه ام‌الخیر گفت: "از دو هفته به این سو شبه نظامیان شهرک نشین به شکل بسیار وحشتناکی بر منطقه حمله کردند. آنان همه جوانان را بازداشت کردند...آنان با خشونت از ما بازجویی می‌کردند."

ساکنان فلسطینی این ساحه می‌گویند که پیش از آغاز جنگ، آنان برای حل مشکلات با همسایگان اسراییلی خود به پولیس اسراییل زنگ می‌زدند، اما حالا، دیگر هیچ کسی برای کمک نمی‌آید.

گروه

XS
SM
MD
LG