لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به خاطر تلفات غیرنظامیان فلسطینی از اسراییل انتقاد کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با آنکه از حامیان سرسخت اسراییل در جنگ علیه حماس است، به خاطر تلفات غیرنظامیان فلسطینی در غزه از بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، انتقاد کرد.

بایدن روز سه شنبه ۱۲دسمبر (۲۱ قوس) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در قصر سفید گفت که ایالات متحده این موضوع را به اسراییل واضح ساخته است که امنیت فلسطینیان "بی گناه" یک نگرانی بزرگ استږ

او گفت، هر اقدامی را که اسراییل روی دست می‌گیرد "باید با هر کوشش ممکن برای جلوگیری از وارد کردن صدمه، کشتار، قتل، تاراج وغیره به فلسطینیان بی گناه" در مطابقت باشد.

بر اساس متن سخنرانی رییس جمهور بایدن که قصر سفید آن را نشر کرده است، او در یک گردهمایی اعانه دهندگان دموکرات به کمپاین انتخاباتی خویش، آشکارا از اسراییل انتقاد کرد و گفت که اسراییل با "بمباردمان بی‌رویۀ" غزه، در حال از دست دادن حمایت از خویش در سرتاسر جهان است.

این اظهارات بایدن در تضاد با گفته‌های مقامات قصر سفید قرار دارد که می‌گویند اسراییل، تمام تدابیر را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان فلسطینی روی دست گرفته است. بایدن گفت: "او [نتنیاهو] دوست خوبی است، اما باید خود را تغییر دهد".

بایدن با اشاره به ایتامار بن گویر، راستگرای اسراییلی و وزیر امنیت آن کشور گفت که "بن گویر و همقطارانش و برخی افراد جدید، چیزی حتا نزدیک به راه حل دو کشور را نمی‌خواهند...آنان نه تنها کیفر می‌خواهند که باید به دلیل کار حماس بخواهند، اما این مجازات را علیه تمام فلسطینی‌ها می‌خواهند".

بایدن پیشنهاد کرد که نتنیاهو باید مقامات فلسطینی را مقتدر سازد تا در روند صلح به سمت راه حل ایجاد دو کشور، که افراط گرایان اسراییلی با آن موافق نیستند، همکار شوند.

قصر سفید می‌گوید که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، در طول این هفته به منطقه سفر می‌کند. قرار است او در این سفر با مقام‌های اسراییلی به شمول اعضای کابینۀ آن کشور دیدار کرده و به تعهد ایالات متحده به اسراییل، حفاظت از زندگی غیرنظامیان و تضمین‌ها برای مساعدت بیشتر بشری به غزه تاکید کند.

رییس جمهور ایالات متحده درست در روزی از اسراییل انتقاد کرد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت آرا قطعنامۀ آتش‌بس در غزه را تصویب کرد. اقدامی که ایالات متحده و اسراییل همواره با آن مخالفت کرده و آن را مایۀ تقویت دوبارۀ حماس خوانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG