لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به دانشگاه‌های خصوصی: کتاب‌های 'خلاف فقه حنفی' را جمع کنید


عکس آرشیف
عکس آرشیف

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در مکتوبی عنوانی دانشگاه‌های خصوصی افغانستان، از این نهادهای تحصیلی خواسته است که "کتاب‌های خلاف فقه حنفی" را از کتابخانه‌های شان جمع کنند.

در این مکتوب با تاریخ صدور ۲۳ قوس ۱۴۰۲ خورشیدی آمده است: "از سوی ریاست دعوت و ارشاد وزارت تحصیلات عالی به شما هدایت داده می‌شود که کتاب‌خانه‌ها در تمام نهادهای تحصیلی خصوصی تصفیه شود. تمام کتاب‌های خلاف فقه حنفی، سیاسی و کتاب‌هایی که مشکلات عقیدتی را به بار می‌آورد از کتاب‌خانه‌ها برچیده شده و کتاب‌های خوب سیرت نبوی جاگزین آن شود."

در مکتوب آمده است که پیش از جاگزینی کتاب‌های جدید در کتاب‌خانه‌های دانشگاه‌های خصوصی، باید فهرست کتاب‌های جدید با وزارت تحصیلات عالی در میان گذاشته شود.

صدای امریکا با مقام‌های وزارت تحصیلات عالی طالبان به تماس شده و خواستار وضاحت بیشتر در مورد کتاب‌های "خلاف فقه حنفی" شده است، اما مقام‌های این وزارت تا زمان نشر این گزارش جزییاتی در این مورد ارایه نکرده اند.

با اینحال، کتاب‌ها و رسالات فقه جعفری به پیمانهٔ گسترده در کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها در افغانستان، به ویژه در ساحات شیعه نشین آن کشور موجود است.

در همین حال، روزا اوتنبایووا، نماینده ویژۀ منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما، از وضعیت حقوق بشری به شمول وضعیت اقلیت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

اوتنبایووا روز چهارشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که عناصر کلیدی کنوانسیون جهانی حقوق بشر در افغانستان نقض می‌شود. او از "تبعیض سیستماتیک علیه زنان و دختران، سرکوب دگراندیشان سیاسی و آزادی بیان، فقدان نمایندگی با مفهوم اقلیت‌ها، کشتارهای فراقضایی، دستگیری و بازداشت اجباری، شکنجه و بدرفتاری" به عنوان موارد نقض حقوق بشر در افغانستان یادآوری کرد.

رییس یوناما گفت که شیعیان در افغانستان در معرض "خطر بسیار زیاد آسیب" قرار دارند. او به گونهٔ مثال از حملات اخیر بر اجتماعات شیعه در افغانستان یادآوری کرد که در آن ده‌ها نفر از شیعیان کشته شدند. شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی مسوولیت این حملات را به دوش گرفته است.

اوتنبایووا همچنین گفت که کیفیت آموزش در افغانستان مایهٔ نگرانی فزاینده است. او گفت که نسلی از دختران افغان از آموزش بازمانده اند.

یک هفته پیش از این، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان وجود مذاهب مختلف را در افغانستان انکار کرده و گفته بود: "در افغانستان مذاهب وجود ندارد. همهٔ افغان‌ها پیرو مذهب امام ابوحنیفه اند."

با اینحال، پیروان مذاهب تشیع به شمول شیعهٔ جعفری و اسماعیلیه بخش بزرگی از جمعیت افغانستان را تشکیل داده و در حکومت‌هایی که پس از فروپاشی حاکمیت نخست طالبان در سال ۲۰۰۱ شکل گرفت، فقه جعفری به رسمیت شناخته شده بود.

پیش از این وزارت خارجهٔ ایالات متحده و نیز گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان با نشر گزارش‌هایی از وضعیت اقلیت‌های مذهبی، به ویژه شیعیان، در زیر حاکمیت طالبان ابراز نگرانی کرده بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG