لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: ماهواره 'ثریا' موفقانه به ۷۵۰ کیلومتری مدار زمین پرتاب شد


ایران روز شنبه ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) گفت که یک ماهواره را به بالاترین مدار موفقانه پرتاب کرده است، اقدامی که نگرانی‌های غرب را در مورد توانایی‌ برنامهٔ میزاییل بالستیک این کشور بر می‌انگیزد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که ماهواره '' ثریا'' با یک میزایل سه مرحله‌ای سفر خود به مدار ۷۵۰ کیلومتری از سطح زمین را موفقانه سپری کرد. اما در این گزارش بلافاصله مشخص نشده است که این ماهواره چه کاری انجام داده است.

بر اساس این گزارش، پرتاب این ماهواره بخشی از برنامه فضایی سپاه پاسداران و برنامه فضایی غیرنظامی آن کشور می‌باشد. اما تاکنون هیچ منبع مستقلی گزارش ایران را در مورد پرتاب موفقانه ماهواره ثریا در بالاترین مدار تایید نکرده اند.

اعلام پرتاب این ماهواره در حالی صورت گرفته است که تنش‌ها به دلیل جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه به سایر مناطق شرق میانه افزایش یافته است. در آخرین مورد، ایران و پاکستان بر قلمرو‌های یکدیگر میزایل پرتاب کردند، گرچه مقامات دو کشور روز جمعه به ''تنش‌زدایی'' توافق کردند.

تنش‌ها میان اسلام‌آباد و تهران پس از آن رخ داد که ایران منطقهٔ بلوچستان را که دو کشور را از هم جدا می‌کند،‌ آماج حملات میزایلی و طیاره‌های بی سرنشین قرار داد. پس از آن، پاکستان نیز حملات میزایلی را بر ایالت سیستان و بلوچستان ایران انجام داد.

ایالات متحده در گذشته پرتاب ماهواره‌های ایران را مورد انتقاد قرار داده و ادعا کرده است که این پرتاب‌ها تخطی از قطعنامهٔ شورای امنیت سازمان ملل است. واشنگتن همچنین از تهران خواسته است تا از هرگونه فعالیت مرتبط با میزایل‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای اجتناب کند. تعزیرات ملل متحد در ارتباط به برنامه میزایل‌های بالستیک ایران در اکتوبر سال گذشته پایان یافت.

جامعه استخباراتی ایالات متحده در ارزیابی تهدید جهانی سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که توسعه وسایل پرتاب ماهواره "مدت زمان" دسترسی ایران را برای توسعه یک میزایل بالستیک قاره پیما کوتاه می کند. ایالات متحده می‌گوید که از همین فناوری می‌توان برای میزایل‌های بالستیک، از جمله میزایل‌هایی که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده اند، استفاده کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG