لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به نتنیاهو: پالیسی ما در قبال اسراییل وابسته به اقدام تل ابیب برای بهبودی وضعیت در غزه است


بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امروز چهارم اپریل (۱۶ حمل) به بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، گفت که اگر تل ابیب در عملکرد خود در غزه تغییرات وارد نکند، واشنگتن مجبور به تغییر پالیسی‌اش خواهد شد.

بر اساس اعلامیهٔ قصر سفید، رییس جمهو بایدن در یک مکالمهٔ تلیفونی به تنیاهو گفت که اسراییل باید یک سلسله از اقدامات مشخص، مستحکم و قابل سنجش را برای رسیدگی به آسیب به غیرنظامیان، رنج بشری و مصوونیت کارمندان کمک‌های بشری را اعلام و تطبیق کند.

رییس جمهوری بایدن تصریح کرد که پالیسی ایالات متحده در قبال غزه بر اساس ارزیابی واشنگتن از اقدام فوری اسراییل مشخص خواهد شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید نیز پس از صحبت بایدن و نتنیاهو به خبرنگاران گفت: "ما می خواهیم تغییراتی را از طرف اسراییل ببینیم. اگر تغییراتی از طرف آن‌ها به میان نیاید، از طرف ما تغییرات وارد خواهد شد."

بایدن همچنان به نتنیاهو گفت که برای ثبات و بهبودی وضعیت بشری و حفاظت از غیرنظامیان بی‌گناه، به آتش‌بس فوری نیاز است.

او از صدر اعظم اسراییل خواست تا به مذاکراه کنندگان اسراییلی صلاحیت بدهد تا توافق با حماس را نهایی کنند و گروگانان به خانه‌های شان برگردند.

در اعلامیهٔ قصر سفید به نقل از بایدن آمده که گفته است که "حملات هوایی بر امدادرسانان و در کل وضعیت بشری" در غزه غیرقابل پذیرش است.

ایالات متحده از رهگذر نظامی و دپلوماتیک از اسراییل پشتیبانی کرده، اما از چگونگی رسیدگی نتنیاهو به جنگ غزه و تلفات غیرنظامیان، به کرات اظهار نارضایتی کرده است.

ایالات متحده روز چهارشنبه سوم اپریل (۱۵ حمل) در ملل متحد گفت که واشنگتن از ایجاد دولت فلسطینی از طریق مذاکرات با اسراییل حمایت می‌کند.

پیش از این، ایالات متحده که در گذشته تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت در قبال آتش‌بس فوری در غزه را ویتو کرده بود، در اوایل هفتهٔ‌ گذشته به چنین یک قطعنامه رای ممتنع داد و اجازه داد تصویب شود.

ایالات متحده همچنان از اسراییل خواسته است تا بر رفح حمله نکند تا اینکه اقدامات لازم برای حفظ جان غیرنظامیان را روی دست نگرفته است.

اما نتنیاهو روز جمعه ۲۲ مارچ (سوم حمل) پس از دیدار با انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در تل‌ابیب گفت که در صورت لزوم، اسراییل بدون حمایت امریکا وارد رفح خواهد شد.

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۶۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشت.

اسراییل در واکنش به آن حمله نیز غزه را آماج حملات قرار داده که در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل بیش از ۳۲۸۰۰ نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند.

گروه

XS
SM
MD
LG