لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان و مقام‌های قطری دربارۀ برگزاری سومین نشست دوحه گفتگو کردند


مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان و شیخ محمد بن عبدالعزیز آلخلیفی، وزیر دولت در امور خارجه قطر
مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان و شیخ محمد بن عبدالعزیز آلخلیفی، وزیر دولت در امور خارجه قطر

برخی از مقام‌های ارشد حکومت طالبان به شمول معاونان ریاست الوزرای حکومت این گروه با شیخ محمد بن عبدالعزیز آلخلیفی، وزیر دولت در امور خارجه قطر و هیات همراه اش دربارۀ سومین نشست مشورتی دوحه که قرار است به میزبانی سازمان ملل متحد برگزار شود، بحث و گفتگو کرده اند.

دفتر سخنگوی حکومت طالبان در خبرنامه‌ای گفته است که وزیر دولت در امورخارجۀ حکومت قطر و هیات همراه‌اش در کابل تا کنون با عبدالکبیر، عبدالسلام حنفی و ملا عبدالغنی برادر، معاونان ریاست الوزرا و محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان دیدار و صحبت کرده است.

در خبرنامه به نقل از این مقام قطری آمده است: "اشتراک امارت اسلامی [حکومت طالبان] در نشستی که قرار است از سوی ملل متحد در قطر برگزار گردد، مفید است و امیدواریم که نتایج خوبی را در قبال داشته باشد. به گفته موصوف قطر به این نظر است که نشست قریب الوقوع در پیوند به افغانستان بدون اشتراک هیات امارت اسلامی نتیجه ندارد."

همچنان عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا حکومت طالبان گفته است که برگزاری نشست دوحه در رابطه به افغانستان، به این معنا است که قطر و سازمان ملل متحد این کشور را فراموش نکرده و "افغانستان برای آنان ارزش خاص دارد".

او افزوده است: "اگر شرط‌های امارت اسلامی پذیرفته شود، در نشست آینده قطر اشتراک موثر خواهند داشت و تاکید کرد که ملل متحد باید خواست‌های امارت اسلامی را مدنظر بگیرد و امید است که نشست دوحه فرصت تعامل خوب میان امارت اسلامی و جهان را به وجود آورد."

در این حال، دفتر معاونیت اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که هیات قطری در دیدار با ملا عبدالغنی برادر خواستار حضور نمایندۀ طالبان در نشست دوحه شده و از آنان خواسته است که در این نشست حضور فعال داشته باشند.

در خبرنامه به نقل از آقای آلخلیفی آمده است: "قطر باور دارد که در حضور داشت نماینده امارت اسلامی سومین نشست دوحه به نتیجه مطلوب خواهد رسید. وی افزود که بدون نماینده امارت اسلامی چنین جلساتی بی نتیجه بوده و در این زمینه موضع خود را به سازمان ملل متحد روشن نموده است."

این هیات قطری در حالی به کابل سفر کرده و با مقام‌های طالبان دربارۀ سومین نشست مشورتی دوحه که قرار است به میزبانی ملل متحد برگزار شود، صحبت کرده که دو روز پیش، ملا عبدالغنی برادر و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان با تمیم بن حمد بن خلیفه آلثانی، امیر قطر در تهران دیدار کردند.

این در حالی است که پیش از این، ملل متحد گفته بود که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه پایتخت قطر به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد روز سه شنبه در نیویارک به خبرنگاران گفت که روزمری دی‌کارلو، معاون انتونیو گوتیرش در امور سیاسی و تقویت تلاش‌های صلح، از ۱۸ تا ۲۱ ماه روان میلادی به کابل سفر کرد.

دوجاریک گفت: "او [دی‌کارلو] با مقامات حاکم [طالبان]، جامعه دپلوماتیک در کابل و نمایندگان جامعه مدنی دیدار کرد. نشست نمایندگان ویژه در مورد افغانستان که سازمان ملل متحد در ۳۰ جون و اول جولای در دوحه ترتیب می‌دهد، محراق گفتگوهای وی بود."

سخنگوی منشی عمومی ملل متحد افزود که دی‌کارلو در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان پیشاپیش از وی دعوت کرد تا در نشست نمایندگان ویژه اشتراک کند.

دوجاریک در مورد هدف سومین نشست مشورتی ملل متحد در دوحه گفت: "هدف این نشست افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به شیوۀ منسجم، هماهنگ و ساختارمندتر است."

گروه

XS
SM
MD
LG