لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین و کیم به تعمیق روابط میان مسکو و پیونگ‌یانگ متعهد شدند


رهبران روسیه و کوریای شمالی سند ارتقای روابط را امضا کردند
رهبران روسیه و کوریای شمالی سند ارتقای روابط را امضا کردند

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز چهار شنبه ۱۹ جون (۳۰ جوزا)، طی مراسم باشکوهی استقبال کرد و پوتین در دیدار با کیم بر همکاری نزدیک در حالی تعهد کرد که هر دو کشور در رویارویی با غرب قرار دارند.

پوتین و کیم، سند ارتقای روابط را امضا کردند و در مراسم استقبال در میدان مرکزی کیم ایل سونگ، محلی که عمارت‌ها با بیرق های بزرگ روسیه و کوریای شمالی و تصاویر این دو رهبر مزین شده بود، شرکت کردند.

مطبوعات روسی گزارش دادند که شماری از استقبال کنندگان پوتین، پیراهن‌های به رنگ پرچم روسیه -سرخ، سفید و آبی- بر تن داشتند و یک گروه موسیقی، آهنگ‌های میهنی را اجرا می‌کرد.

پوتین و کیم، قبل از ترک محل برای انجام مذاکرات، گارد افتخاری کوریای شمالی را نظارت کردند و این مراسم شامل دو ساعت گفتگوی فردی در میان دو رهبر بود.

انترفاکس روسیه گزارش داد که در آغاز مذاکرات، پوتین از کوریای شمالی برای "حمایت مداوم و تزلزل ناپذیر" از پالیسی روسیه، سپاسگذاری کرد که شامل موضوع اوکراین نیز می‌شود. بر اسای این گزارش، کیم نیز "حمایت و همبستگی کامل" خود را از آنچه "عملیات ویژه نظامی" روسیه در اوکراین خواند، ابراز کرد و رهبر کوریای شمالی متعهد به "حمایت بی قید و شرط" از پالیسی‌های روسیه شد.

مطبوعات روسیه گزارش دادند که پوتین، که برای اولین بار در طول ۲۴ سال گذشته، به کوریای شمالی سفر کرده است، از کیم دعوت کرد تا به مسکو سفر کند.

روسیه و کوریای شمالی، از مدت ها بدین سو، شرکای نزدیک بودند ولی همکاری میان آنان، متعاقب تهاجم روسیه بر اوکراین در سال ۲۰۲۲ تقویت یافت. مقامات ایالات متحده گفته اند که کوریای شمالی هزاران محموله تسلیحات به شمول میزایل‌های بالستیک را برای روسیه فراهم کرده است، اما پیونگ یانگ و مسکو، این موضوع را رد می‌کنند.

روابط روسیه و کوریای شمالی تا چه حد نزدیک است

به گزارش انترفاکس، کیم و پوتین، یک معاهده جامع همکاری استراتیژیک را امضا کردند که روابط میان دو کشور را رسماً ارتقا داد. متن این معاهده نشر نشده است، اما انتظار می‌رود که چیزی کمتر از یک توافق رسمی ایتلاف باشد. مقامات روسی میگویند که احتمالاً این معاهده، نوعی همکاری دفاعی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

برخی تحلیلگران می‌گویند که کیم و پوتین، ممکن دلایل بیشتری را برای ادامه کار با یکدیگر بیابند، زیرا روابط هر دو کشور با غرب کشیده و تیره است.

کیم گان، یک قانونگذار بازنشستۀ کوریا جنوبی، می‌گوید که پوتین و کیم روابطی مانند اتحاد شوروی پیشین و کوریای شمالی را احیا نخواهند کرد، زیرا به گفتۀ وی "روسیه، اتحاد جماهیر شوروی پیشین نیست".

گان افزود که روسیه در جنگ با اوکراین است و "این دو تمام انرژی خود را بر این جنگ میریزند و جایی زیادی برای روسیه برای انجام کار دیگری با کوریا شمالی، باقی نمی ماند".

در حال حاضر، پوتین و کیم در حال ارایه یک جبهه متحد هستند و پوتین این همکاری را به روز چهارشنبه، یک جنگ علیه کنترول ایالات متحده بر جهان خواند.

در سرمقاله روزنامه رادونگ سینمون، روزنامه اصلی کوریای شمالی، به روز سه شنبه، آمده بود که "مردم و اردوی هر دو کشور، با هم، یک وظیفه مقدس دارند و آن حفاظت از حاکمیت و کرامت کشورهایشان و ضمانت صلح و امنیت منطقه است".

راشل مینونگ لی، یک ناظر امور کوریای شمالی و محقق ارشد در مرکز استیمسون در واشنگتن، می‌گوید که این نوعیت پوشش خبر برای مطبوعات حکومتی کوریای شمالی، غیر معمول و نوعی انحرافی بود که پیام "آرامش بخش کمتری" را روی آینده همکاری نظامی می‌فرستاد.

او در مقالۀ نشر شده در صفحۀ انترنتی ۳۸ شمال، که یک صفحه متمرکز روی امور کوریای شمالی است، نوشته است: "این توافقنامه یا معاهده که میان کوریای شمالی و روسیه در طول سفر پوتین امضا شد، اگر علنی گردد، این عبارت را واضح خواهد ساخت".

فرار از تحریم ها

پوتین، روز سه شنبه، متعهد شد که با کوریا شمالی برای مقابله با تحریم ها، کار خواهد کرد. در یک نامه که در مطبوعات حکومتی کوریای شمالی نشر شد، پوتین گفت که هر دو کشور، میکانیزم‌های تجارت را انکشاف میدهند که "توسط غرب کنترول نمی‌شود" و "مشترکاً مخالف تحریم های غیر مشروع یکجانبه" خواهند بود.

هر دو کشور با شمار رو به رشد تحریم ها مواجه اند، روسیه به دلیل تهاجم بر اوکراین و کوریای شمالی به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای و دیگر فعالیت های غیر قانونی، مانند سرقت سایبری.

یک سلسله قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بر کوریای شمالی وضع شده است که طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی با پیونگ یانگ را ممنوع می‌کند.

روسیه، که یکی از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و دارای حق ویتو است، در سال ۲۰۱۷ به تحریم‌ها علیه کوریای شمالی، رای داد. اما حال، مخالف تحریم‌ها می‌باشد و اقداماتی را برای پیچیده سازی اجرای آن، انجام داده است.

برخی از تحلیلگران روسی می‌گویند که پوتین، بر کنار گذاشتن کامل تحریم های ملل متحد بر کوریای شمالی، تردید دارد، اما در عوض، او ممکن به دنبال راه هایی بگردد که همکاری را حتا در بخش‌هایی که تحت تحریم های ملل متحد قرار دارد، مانند کسب درآمد توسط کارگران کوریای شمالی با کار در خارج از آن کشور، سهولت دهد.

گریگوری تولورایا، یک عضو پیشین هیات کارشناسان ملل متحد موظف بر نظارت بر انفاذ تحریم‌ها بر کوریای شمالی، می‌گوید که به طور مثال، متخصصان امور فناوری اطلاعاتی از کوریای شمالی می‌توانند با کار از راه دور از خانه هایشان در کوریای شمالی بدون آنکه درآمدی از خارج دریافت کنند، کار کنند.

همکاری تسلیحاتی

تحلیلگران درحال نظارت سفر پوتین برای هر گونه نشانه‌ای از همکاری‌های بیشتر دفاعی هستند.

یک سوال کلیدی در میان تحلیلگران غربی این است که پوتین در ازای تسلیحاتی که ادعا می‌شود در جنگ اوکراین از آن استفاده شد، به کوریای شمالی چه پیشنهاد می‌کند.

مقامات ایالات متحده، نگرانی خود را روی اینکه روسیه ممکن به کوریای شمالی، تسلیحات پیشرفته یا کمک‌های مرتبط به برنامه هسته‌ای را فراهم آورد، ابراز داشتند.

ویکتور چا، رییس بخش کوریا در مرکز مطالعات استراتیژیک و بین‌المللی، می‌گوید که این گونه همکاری ها "بزرگترین تهدید به امنیت ملی ایالات متحده از زمان جنگ کوریا" تلقی می‌شود.

چا در یک مقاله در یک بلاگ، با اشاره به تقلای پیونگ یانگ برای دستیابی به تسلیحات پیشرفته به شمول زیردریایی‌های هسته‌ای و تکنالوژی میزاییل بالستیک قاره پیما، گفت "بعید است که کیم از پوتین، چنین سخاوتمندانه فقط به خاطر غذا و مواد سوخت، استقبال کرده باشد".

چا گفت: "این بعد روابط، نه تنها امنیت را در منطقه بلکه در آسیا، بی ثبات می‌سازد و تهدید مستقیمی را که از سوی کوریای شمالی متوجه ایالات متحده است، تشدید می‌بخشد."

گروه

XS
SM
MD
LG