لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از مذاکرات برای استقرار آتش‌بس در سودان خبر داد


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه ۲۳ جولای (دوم اسد) گفت که واشنگتن از جناح‌های متخاصم سودان- اردوی سودان و شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع - دعوت کرده است تا به میانجی‌گری ایالات متحده مذاکرات شان را به تاریخ ۱۴ اگست در سویس آغاز کنند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ''ایالات متحده به همکاری با شرکای خود برای پایان دادن به این جنگ ویرانگر متعهد می‌ماند.''

بلینکن گفت: "مذاکرات در سویس به هدف دستیابی به توقف خشونت در سراسر کشور، فراهم‌آوری امکان دسترسی [کمک‌های] بشردوستانه به همه نیازمندان و ایجاد یک میکانیزم نظارتی و راستی‌آزمایی قوی برای اطمینان از اجرای هرگونه توافق است.''

تا حالا هیچ یک از جناح متخاصم سودان به اشتراک در این گفتگو‌ها تعهد نکرده‌‌اند. مذاکرات قبلی میان این دو جناح که در شهر جده عربستان سعودی برگزار شده بود، با شکست مواجه شد.

جنگ میان اردوی سودان و شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع سبب قحطی در آن کشور شده و بخش اعظم خرطوم، پایتخت سودان، به ویرانه مبدل شده است.

بر اساس گزارش ملل متحد، این منازعه مسلحانه موجب کشته شدن ده‌ها هزار نفر شده و بیش از ۱۰ میلیون جمعیت آن کشور آواره شده‌اند به شمول دو میلیون نفر که مجبور به ترک کشور شان شده‌اند.

وزارت خارجه امریکا گفته است که ناظران اتحادیه افریقا، مصر، امارات متحده عرب و ملل متحد نیز در مذاکرات میان جناح‌های درگیر سودان اشتراک خواهند کرد.

بیش از یک سال از جنگ ویرانگر میان اردوی سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، سپری شده است.

جنگ میان این دوجناح در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل سال ۲۰۲۳ آغاز شد.

"راه حل نظامی وجود ندارد"

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه‌ امریکا، به خبرنگاران گفت که جنگ سودان، راه حل نظامی ندارد و به گفتۀ وی راه‌ اندازه گفتگو‌ها برای آتش‌بس سراسری در سودان که از حمایت بین المللی برخوردار است '' تنها راه برای اثبات پایان دادن به منازعه است.''

اما میلر در پاسخ به سوالی در مورد چانس موفقیت این مذاکرات، گفت که "ما فقط می‌خواهیم جناح‌ها را به میز مذاکره برگردانیم." او مذاکرات را "بهترین راه برای توقف خشونت در سراسر کشور" خواند.

هر دو جناح متخاصم به جنایات جنگی از جمله هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، گلوله باری بی رویه بر مناطق مسکونی و انسداد کمک‌های بشردوستانه متهم شده اند.

ادامه جنگ میان این دو جناح همچنین سبب شده تا بسیاری از سازمان‌های بشردوستانه فعالیت شان را در سودان متوقف کنند.

بر اساس یک گزارش که از سوی ملل متحد حمایت شده، تقریباََ ۲۶ میلیون نفر که اندکی بیش از نیم جمعیت سودان را تشکیل می‌دهند با سطح بلند ''ناامنی حاد غذایی'' مواجه‌اند.

مذاکرات غیرمستقیم میان نیروی اردوی سودان و شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع در ماه جاری در ژنیو برگزار شد. این مذاکرات غیر مستقیم که توسط رامتان لامامرا، فرستاده ویژه انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد برای سودان برگزار شد، نخستین گام "دلگرم کننده" خوانده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG