لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: کابل به چهار زون امنیتی تقسیم شود


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پس از رویداد تروریستی هفته گذشته در غرب کابل با نمایندگان این منطقه دیدار کرد و به نهادهای امنیتی دستور داد که کابل را به چهار زون امنیتی به شمول غرب کابل تقسیم نمایند.

در خبرنامه‌ای نشر شده از سوی ریاست جمهوری به نقل از آقای غنی آمده است که در حال حاضر مرکز هماهنگی امنیتی در غرب کابل فعال است و در "آینده به مرکز اساسی امنیتی مبدل خواهد شد".

این دیدار پس از رویداد تروریستی شام چهارشنبه (۱۴ سنبله) در غرب کابل که منجر به کشته شدن ۲۶ تن و مجروح شدن ۹۱ تن گردید، صورت گرفت.

رئیس جمهور غنی شام پنجشنبه (۱۶ سنبله) با حضور معاون دوم ریاست جمهوری، مشاور شورای امنیت ملی و مقام‌های نهادهای امنیتی، با نمایندگان غرب کابل در ارگ دیدار کرده است.

آقای غنی، با ابراز تسلیت به خانواده‌های قربانیان حملات انفجاری شام چهارشنبه، گفته است که کشورش با "یک توطئه و تهدید بلند امنیت ملی مواجه است و مسالۀ غرب کابل این امر را ثابت می سازد".

او، به ترتیب برنامه‌ای اجرایی پلان امنیتی در چارچوب زون‌ها تأکید کرده و گفته است که بر بنیاد پیشنهاد مردم "کمیته مشترک امنیتی و مردمی" تشکیل گردد و "میکانیزم نظارتی و گزارش‌دهی واضح" از تطبیق این برنامه‎‌ها، برای وی ایجاد شود.

آقای غنی گفته است، همان مدل امنیتی که در ساحه سبز کابل استفاده می‌شود، مدل مشابه آن برای تأمین امنیت غرب کابل در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور غنی تعهد کرده است که برای تأمین امنیت منطقه غرب کابل، اقدامات اساسی اتخاذ می‌شود.

در خبرنامه‌ای ارگ آمده است که نمایندگان غرب کابل، حملات اخیر در این منطقه را "توطئه‌ای سازمان یافته" علیه خویش خوانده و پیشنهاداتی را مبنی بر توزیع سلاح به گونۀ موقت به مساجد و تکایا در این منطقه مطرح کرده اند.

آقای غنی نیز دستور داده که این خواست به گونۀ همه جانبه بررسی شود.

به نقل از خبرنامه‌ای ارگ، آقای غنی به نهادهای امنیتی دستور داده تا روی تقویت طرح امنیتی کار نموده و آنرا به ریاست جمهوری بسپارند.

تا اکنون در مورد تقسیم کابل به چهار زون امنیتی، جزئیات ارائه نشده است.

شام چهارشنبه هفته گذشته، دو انفجار در منطقه عمدتأ شیعه نشین در غرب کابل رخ داد که بربنیاد آمار رسمی، منجر به کشته شدن ۲۶ تن و مجروح شدن ۹۱ تن گردید.

تأمین امنیت مراسم محرم و سالروز کشته شدن مسعود:

در دیدار رئیس جمهور غنی با مقام‌های امنیتی و نمایندگان غرب کابل، جنرال مراد علی مراد، فرمانده عمومی گارنیزیون کابل تدابیر امنیتی برای مراسم "محرم و هفته شهید" را نیز ارائه کرده است.

بربنیاد خبرنامه‌ای ارگ، جنرال مراد گفته است که برنامه‌های عملی برای تأمین امنیت این دو مراسم تکمیل گردیده است و این برنامه‌ها در هماهنگی میان نیروهای امنیتی تطبیق خواهد شد.

این مقام امنیتی گفته است "به هیچ فرد اجازه اخلال امنیتی داده نمی‌شود".

رئیس جمهور غنی نیز از طرح امنیتی برای مراسم "محرم و هفته شهید" استقبال کرده است.

این در حالی است که سال‌های قبل در "هفته شهید" و به ویژه، روز کشته شدن احمد شاه مسعود، فیرهای هوایی و ایجاد بی نظمی در شهر، باشندگان کابل را به وحشت می‌انداخت.

به گفته مقام‌های امنیتی، سال گذشته در اثر حوادث ترافیکی و فیرهای هوایی هواداران مسعود در روز ۱۸ سنبله، یک پولیس و ۱۲ فرد ملکی شامل دو کودک، یک زن و نُه مرد مجروح شده بودند.

XS
SM
MD
LG