لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان روند توزیع بانک‌نوت‌های جدید افغانی را به بانک‌های تجارتی آغاز کردند


بانک مرکزی افغانستان که زیر ادارۀ طالبان قرار دارد، می‌گوید که بخشی از بانکنوت‌های تازه چاپ شده را به بانک‌های خصوصی توزیع کرده است.

حسیب‌الله نوری، سخنگوی این بانک روز پنجشنبه ۲۶ جنوری (ششم دلو) به صدای امریکا گفت که یکی از وظایف این بانک طرح سیاست‌های پولی، چاپ و نشر بانکنوت‌های افغانی است.

به گفتۀ نوری، بانک مرکزی با در نظرداشت نیاز بازار و سیاست‌های معقول پولی، همواره تلاش کرده است که بانکنوت‌های جدید را به بازار عرضه و در عوض بانکنوت‌های فرسوده و کهنه را گردآوری کند.

او گفت که از چندی به این طرف مردم از موجودیت بانکنوت‌های کهنه شکایت داشتند و از همین‌رو این بانک با توجه به امکانات خود و برای حل مشکلات مردم پروسه توزیع بانکنوت‌های جدید افغانی را به بانک‌های تجارتی آغاز کرد.

نوری اضافه کرد: "به تمام بانکهای تجارتی کشور ۱۰۰ میلیون افغانی بانکنوت‌های جدید توزیع شد و در مقابل از این بانک‌ها بانکنوت‌های کهنه جمع‌آوری شد. در بانکنوت‌ها ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ افغانیگی شامل است."

بانک مرکزی تحت ادارۀ طالبان از مردم افغانستان خواسته است که برای حفاظت از بانکنوت‌های جدید از اقدامات لازم کار بگیرند تا این بانکنوت‌ها قبل از وقت فرسوده نشود.

عبدالرحمان زیرک، سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل در گفتگو با صدای امریکا از توزیع بانکنوت‌های جدید به بانک‌های تجارتی استقبال کرد و گفت که این پول از طریق توزیع معاشات یا معاملات بانکی به دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

به گفتۀ زیرک، در این اواخر مردم و صرافان از رهگذر گردش بانکنوت‌های فرسوده در بازارها با چالش جدی مواجه بودند.

سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل افزود: "در چنین وضعیت مشکل‌زا ورود بانکنوت‌های جدید به بازار را یک اقدام بجا و کار نیک می‌دانم. امیدوارم که به زودی بانکنوت‌های جدید جاگزین بانکنوت‌های فرسوده شود."

اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل نیز از مردم می‌خواهد که بانکنوت‌های جدید را به گونۀ معیاری و مناسب استفاده کنند تا بار دیگر با مشکل موجودیت بانکنوت‌های فرسوده در بازارها مواجه نشوند.

پیش از این بانک مرکزی افغانستان تحت ادارۀ طالبان اعلام کرده بود که با رسیدن پول‌های جدید، "کمبود پول فزیکی و مشکل نقدینگی تا حد زیاد" حل خواهد شد و وضعیت مالی افغانستان "سمت و سو" خواهد یافت.

بانکنوت‌های جدید به گفتۀ مقامات بانک مرکزی افغانستان در پولند چاپ شده است و آنان از رسیدن نخستین محمولۀ آن در ماه عقرب خبر داده بودند.

حدود دو و نیم سال پیش، ادارۀ تدارکات ملی حکومت پیشین افغانستان گفته بود که قرارداد چاپ ده میلیارد بانکنوت جدید افغانی با یک شرکت پولندی به نام مخفف PWPW عقد شده است که در آن زمان ارزش مجموعی این قرارداد ۸.۵ میلیون دالر خوانده شده بود. بر اساس این قرارداد که باید در یک و نیم سال تکمیل می‌شد، شرکت یاد شدۀ پولندی باید ۳۸۰ میلیون قطعه بانکنوت‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ افغانیگی را برای افغانستان چاپ می‌کرد.

XS
SM
MD
LG