لینک های دسترسی

Breaking News

هیات پاکستانی به ریاست آصف درانی برای گفتگو با طالبان وارد کابل شد


آرشیف
آرشیف

یک هیات بلندپایه پاکستانی به ریاست آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان روز پنجشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) برای گفتگو با مقامات طالبان وارد کابل شد.

یک دپلومات ارشد در سفارت پاکستان در کابل سفر این هیات را به صدای امریکا تایید کرد، اما در این باره جزییات بیشتر نداد.

برخی منابع پاکستانی در اسلام‌آباد به صدای امریکا گفتند که قرار است این هیات در سفر به کابل با مقامات ارشد حکومت طالبان در مورد وضعیت افغانستان و پاکستان گفتگو کند.

حکومت طالبان تاکنون در مورد سفر این هیات به رسانه‌ها چیزی نگفته است.

همزمان با سفر این هیات به کابل، جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه حکومت موقت پاکستان گفت که این کشور با تهدید بزرگی از سوی گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان از جمله تحریک طالبان پاکستان و داعش مواجه است.

به گزارش روزنامه انگلیسی زبان پاکستانی "نیوز" جلیل عباس جیلانی روز چهارشنبه ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) در حاشیه هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، در نشست جامعه آسیایی حین بیان سیاست خارجی پاکستان در این نشست، نسبت به توانایی‌های این گروه‌های دهشت‌افگن ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه پاکستان گفت که در این زمینه با مقامات حکومت موقت طالبان در تماس است. او به وعده پاکستان برای شکست تروریستان اشاره کرد و گفت که گروه‌های هراس‌افگن تلاش دارند تا در افغانستان جای پای خود را باز کنند.

جیلانی تاکید کرد که باید تهدید این گروه‌ها به عنوان تهدیدی برای کشورهای همسایه و کل جهان تلقی شود.

به گفتۀ او پاکستان علاوه بر تلاش برای گفتگوهای رو در رو با طالبان، با جامعه جهانی در رابطه با افغانستان نیز همکاری می‌کند.

جیلانی به حضور میلیون‌ها مهاجر افغان در پاکستان برای چندین دهه اشاره کرد و گفت که اسلام‌آباد با حکومت طالبان و جامعه جهانی همکاری می‌کند تا این مهاجرین بتوانند به کشورشان بازگردند.

جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه حکومت موقت پاکستان در سخنان خود گفت که پاکستان خود را به نگرانی جهان در خصوص مسایل حقوق بشری در افغانستان به ویژه آموزش و کار زنان و دختران شریک می‌داند.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز به ارایه کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها بدون ملاحظات سیاسی برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان اشاره کرد و بر تعهد پاکستان در این زمینه تاکید نمود.

این اظهارات مقام بلندپایه پاکستانی و سفر هیات این کشور به افغانستان در حالی است که پیش از این، انوار الحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان به تاریخ ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) در نامه‌ای به محمد حسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان، بر همکاری برای حل مشکلات اقتصادی و امنیتی دو کشور تاکید کرده است.

منبعی از حکومت پاکستان که نخواست نامش افشا شود، به صدای امریکا گفت که در این نامه نگرانی‌های امنیتی با حکومت طالبان در میان گذاشته شده و تاکید شده است که راه‌های حل این مشکل جستجو شود تا هر دو کشور به پیشرفت اقتصادی و افزایش تجارت دست یابند.

سرپرست صدارت پاکستان در این نامه نوشته است: "اتصال و تجارت منطقه‌ای به نفع مردم ماست، ما باید برای رسیدن به این اهداف مشترک سخت تلاش کنیم."

طی ماه‌های اخیر حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است که مسوولیت برخی از این حملات را گروه تحریک طالبان پاکستان بر عهده گرفته است.

پاکستان حکومت طالبان را متهم کرده است که به اعضای گروه تحریک طالبان پناه داده و به آنها اجازه می‌دهد تا آزادانه فعالیت‌ کنند.

مقامات پاکستانی شکایت کرده اند که از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، حملات مسلحانه در این کشور افزایش یافته است و مدعی اند که رهبران این گروه‌های مسلح در افغانستان مخفی شده اند و از همان نقطه در حال برنامه ریزی حملات در پاکستان استند.

اما حکومت طالبان این اتهامات را نمی‌پذیرد و می‌گوید که به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه دیگری استفاده کند.

این در حالی است که انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، راه اندازی عملیات نظامی در داخل خاک افغانستان علیه تندروان را رد نکرده و گفته است که هرگونه اقدامات لازم برای دفاع از خاک پاکستان انجام خواهد شد.

او هفتۀ گذشته در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت: "... من در مورد جزییات این که چه نوع عملیاتی خواهد بود، صحبت نمی‌کنم، اما مادامی که زمان آن فرا رسد، تصمیم خواهیم گرفت که چه کاری انجام دهیم، چه کاری باید انجام شود و چه کاری می توان انجام داد."

اما پیش از این، یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان، در اشاره با اظهارات مقامات پاکستان گفته بود آنان به خاطر ناتوانی در جلوگیری از حوادث امنیتی سرزمین خود نباید افغان‌ها و حکومت طالبان را سرزنش کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG