لینک های دسترسی

Breaking News

محبت یک سودانی با افغانستان؛ داستان زندگی اسماعیل ابوبکر


اسماعیل ابوبکر، مرد سودانی مقیم فرانسه، که خود را افغان می‌خواند.
اسماعیل ابوبکر، مرد سودانی مقیم فرانسه، که خود را افغان می‌خواند.

اسماعیل ابوبکر، مرد سودانی مقیم فرانسه، که خود را افغان می‌خواند، توجه شمار زیاد کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده است.

ابوبکر در پست‌های شبکه‌های اجتماعی با لباس‌های محلی افغانی ظاهر شده، به زبان پشتو سلیس صحبت کرده و ویدیوهایی را در مورد مسایل اجتماعی افغانستان نشر می‌کند.

او سال‌ها پیش از سودان به فرانسه مهاجر شد و پس از هم‌نشینی با مهاجران و پناهجویان افغان در فرانسه، نه تنها زبان پشتو را یاد گرفت، بلکه خوی و خصلت خود را نیز مانند افغان‌ها ساخت.

شماری از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی از اسماعیل ابوبکر به نام "وطن‌دار" یاد کرده و شماری هم از او به نام "افغان سیاهپوست" یاد می‌کنند.

ابوبکر به صدای امریکا گفت: "مردم [افغان‌ها] به من می‌گویند که تو برادر ما استی و تو افغان سیاهپوست ما استی. من نیز به آنان به افتخار می‌گویم که تو افغان سفیدپوست ما استی."

اسماعیل ابوبکر در جریان سه سال زبان پشتو را آموخته است. او می‌گوید که در ابتدا آموختن این زبان بسیار دشوار بود، اما با گذشت زمان یادگیری آن برایش سهل شد.

او که اکنون به گونۀ سلیس و روان پشتو صحبت می‌کند، به صدای امریکا گفت که گاهگاهی به صفت ترجمان زبان پشتو با افغان‌های تازه وارد در فرانسه کمک می‌کند.

ابوبکر گفت: "اکنون بسیار خوشحالم، چون هیچ مشکل ندارم. اگر کسی [افغان تازه وارد] به دفتری یا هم نزد داکتر می‌رود، به من زنگ می‌زند که برایش ترجمانی کنم. آنان فکر می‌کنند که من افغان استم."

اسماعیل ابوبکر نه تنها میان کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی بلکه در بین افغان‌های مقیم فرانسه شهرت داشته و در اکثر مجالس، برنامه‌های فرهنگی و مراسم خوشی افغان‌ها شرکت می‌کند.

او ویدیوهای صحبت‌هایش به زبان پشتو و نیز ویدیوهای جالب و تفریحی و اجتماعی را در مورد افغانستان در شبکه‌های اجتماعی نشر می‌کند که هر کدام آن هزاران بیننده دارد.

اسماعیل ابوبکر چندی پیش به افغانستان سفر کرده بود که به گفتۀ خودش حکایت‌های زیادی از مهمان‌نوازی و محبت افغان‌ها را با خود آورده است. او می‌گوید که قصد دارد در آیندۀ نزدیک دوباره به افغانستان سفر کند.

گروه

XS
SM
MD
LG