لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: برای ۱۶۸هزار عودت‌کنندهٔ افغان خدمات بهداشتی فراهم شده است


سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی گفته است که با شرکایش برای حدود ۱۶۸هزار عودت‌کننده افغان از پاکستان خدمات صحی را در بخش‌های مختلف فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش که ناوقت روز شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) نشر شد، در میان افرادی که خدمات بهداشتی دریافت کرده اند، نزدیک به ۶۰ زن و بیش از ۳۵هزار دختر شامل است.

سازمان جهانی صحت گفته است: "بین اول نومبر و ۱۹ دسمبر ۲۰۲۳، ۱۶۷هزار و ۷۹۷ عودت کننده خدماتی را دریافت کرده اند که شامل مشوره مراقبت‌های بهداشتی اولیه و ثانویه، سلامت روانی و حمایت روانی اجتماعی، و همچنین خدمات سلامت مادر، نوزاد و کودک است."

آمار این سازمان نشان می‌دهد که تا ۱۶ دسمبر، نزدیک به ۴۷۲هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشورشان بازگشته اند که از این میان بیش از ۳۰۴هزار نفر از طریق گذرگاه تورخم و متباقی از گذرگاه سپین‌بولدک وارد افغانستان شده اند.

در گزارش آمده است که ۴۸ درصد عودت‌کنندگان زن و ۶۲ درصد نوجوانان و کودکان اند که ۲۴ درصد آنها زیر پنج سال سن دارند.

به گفتۀ سازمان جهانی صحت، زمستان سخت، ازدحام و وضعیت چالش‌برانگیز در میان عودت‌کنندگان در طول سفرشان، آسیب‌پذیری عودت‌کنندگان، به ویژه زنان، کودکان و سالمندان، خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش داده است.

این سازمان برای نظارت از بیماری‌ها چندین تیم را در گذرگاه‌های تورخم و سپین‌بولدک مستقر کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که طی یک هفتۀ گذشته افزایش قابل توجهی در موارد مشکوک به کووید۱۹ مشاهده شده و ۲۹۸ مورد این بیماری گزارش شده است که مقایسه به هفته‌ٔ گذشته ۷۹.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنان در همین هفته، ۶۱ مورد اسهال آبگین حاد همراه با کم‌آبی در بین عودت‌کنندگان گزارش شده است که مقایسه با یک هفته گذشته ۱۷.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سازمان جهانی صحت در گزارشش گفته است که پس از ثبت نام و توزیع کمک‌های بشردوستانه، اکثر عودت‌کنندگان شروع به اسکان در جوامع کرده اند، طوری که نزدیک به ۹۰ درصد قصد بازگشت به ولایات اصلی خود از جمله ننگرهار، قندهار، کنر، کابل و کندز را دارند.

سازمان جهانی صحت بر حمایت طولانی مدت از این عودت‌کنندگان آسیب‌پذیر تاکید کرده و گفته است که برای شش ماه آینده ده میلیون دالر نیاز است، اما تا اکنون فقط ۵۰۰هزار دالر در اختیار این سازمان قرار گرفته و ۹.۵ میلیون دالر کمبود بودجه وجود دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG