لینک های دسترسی

Breaking News

یک سال پس از منع کار زنان؛ اوچا: منع کار زنان بر پروسه امدادرسانی در افغانستان تاثیر منفی گذاشته است


زنان در صف دریافت امداد
زنان در صف دریافت امداد

یک سال پیش وزارت اقتصاد حکومت طالبانکار زنان را در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرد، اقدامی که ملل متحد می‌گوید بر روند امداد رسانی در افغانستان تاثیر منفی گذاشته است.

هماهنگ کننده کمک های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) روز یکشنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) با نشر گزارشی گفت که تصمیم منع کار زنان در این سازمان‌ها بر روند امداد رسانی تاثیر منفی گذاشته است.

محمد بشیر باشر، رییس موسسه باور به حقوق مساوی، به صدای امریکا گفت که منع کار زنان در ادارات امداد رسانی باعث صدمه به امدادرسانی به زنان می‌شود و سازمان‌ های که در گذشته به زنان و کودکان کمک می‌کردند، حال قادر نیستند این کمک ها را فراهم کنند.

باشر اضافه کرد که "از سال گذشته که طالبان بر کار زنان در موسسات غیر انتفاعی ممنوعیت وضع کردند، در روند امداد رسانی مشکلاتی رونما شده که بر امدادرسانی تاثیر منفی گذاشته است، چرا که ما قادر نیستیم تا امداد بشری را برای زنان، دختران و کودکان به شکل کامل و درست برسانیم".

او اضافه کرد آنگونه که زنان می توانند کمک های بشری را به زنان و دختران برسانند، مردان قادر به انجام این کار نیستند.

یک مقام پیشین یک بنیاد امدادرسانی غیر انتفاعی به صدای امریکا گفت که پس از منع کار زنان در این سازمان ها، خانواده های زیادی افغانستان را ترک کردند و اگر این محدودیت ها، دوام بیاورد، خانواده های بیشتری مجبور به ترک افغانستان خواهند شد.

طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ دوباره در افغانستان به قدرت رسیدند و با آغاز حکومت شان، محدودیت ها را بر آموزش دختران، کار زنان در ادارات سازمان ملل متحد، کار زنان در سایر سکتورها به استثنای صحت و معارف، در دیگر سازمان های حکومتی و غیر حکومتی، منع کردند. طالبان، آموزش دختران را بعد از صنف ششم در لیسه و دانشگاه نیز منع کرده و بر رفتن آنان به امکان عامه مانند پارک‌ها، کلب‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها محدودیت وضع کردند.

گرچه حکومت طالبان می‌گوید که این محدودیت ها در بخش معارف دختران دایمی نیست، ولی در بخش کار زنان، هیچ نظری را در مورد اینکه آیا در آینده به زنان حق کار را خواهند داد یا خیر، ارایه نکرده اند.

سازمان ملل متحد محدودیت های وضع شده توسط طالبان بر زنان را تبعیض سیستماتیک بر مبنای جنسیت خوانده است و از حکومت طالبان خواهان رفع سریع این محدودیت ها و لغو این پالیسی های "تبعیض آمیز بر مبنای جنسیت" شده است.

در عین زمان، اوچا به موضوعات جنگ ها در طول چهار دهه گذشته، تغییراقلیم، محدودیت‌ها بر شمولیت زنان در زندگی روزمره و مهاجرین عودت کننده از پاکستان و ایران، منحیث موضوعاتی اشاره کرده است که در قبال افغانستان در طول سال ۲۰۲۴ به توجه نیاز دارد.

اوچا، در مورد پلان امدادرسانی بشری در سال ۲۰۲۴ به افغانستان بیان کرد که با وجود کاهش جنگ در افغانستان، آن کشور هنوز در درجه اول یعنی در سطح اضطرار در بخش امور بشری قرار دارد.

این اداره سازمان ملل متحد به ماین های تعبیه شده و مواد منفجره ناشده، محدودیت های جنسیتی بر زنان، کار شاقه کودکان، فراهم آوردن زمینه تداوی امراض روانی و ادامه آزمون های دیگر از سال‌های قبل در افغانستان نیز اشاره کرد.

اوچا گفته استن که با تحول سیاسی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ که همزمان با آن، جامعه بین المللی کمک به پروژه های انکشافی در آن کشور را متوقف ساخت، فرصت کار و مشاغل نیز کاهش یافته است.

اوچا تخمین کرده که در طول سال ۲۰۲۴، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک های بشری نیاز خواهند داشت که در این شمار، ۲۵ فیصد زنان، ۵۲ فیصد کودکان، ۱۱.۸ فیصد افراد دارای معلولیت و دو فیصد کهن سالان شامل اند. اوچا، برای فراهم آوری کمک‌ها به این تعداد از جامعه جهانی خواهان فراهم آوری سه میلیاد دالر شده است.

این اداره در حالی خواهان کمک به افغان ها در طول سال آینده شده است که جامعه جهانی به تقاضای سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳ در زمینه فراهم آوردن امداد بشری، پاسخ مثبت نداده و این امر باعث شد تا سازمان ملل متحد، روند امداد رسانی را به میلیون ها افغان، متوقف سازد.

گروه

XS
SM
MD
LG