لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۵۹۵ هزار مهاجر افغان امسال از ایران و پاکستان به کشورشان برگشته اند


ملل متحد گفته است که چالش‌های کلیدی فراراه عودت‌کنندگان در افغانستان وجود دارد
ملل متحد گفته است که چالش‌های کلیدی فراراه عودت‌کنندگان در افغانستان وجود دارد

ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد می‌گوید که از اول جنوری تا پایان می ۲۰۲۴ نزدیک به ۵۹۵هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

بر اساس معلوماتی که این ادارۀ ملل متحد روز سه شنبه دوم جولای (۱۲ سرطان) منتشرکرد، در پنج ماه نخست سال روان میلادی، ۵۲۶.۸هزار مهاجر افغان از ایران برگشته که در مقایسه با سال گذشته ۴۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اوچا گفته است که ۴۳ درصد عودت‌کنندگان افغان از ایران را مردان، ۱۴ درصد را زنان و ۴۳ درصد دیگر را کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهد.

ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در این مدت برگشت ۶۷هزار و ۹۰۰ مهاجر افغان از پاکستان را ثبت کرده که در مقایسه با پنج ماه نخست ۲۰۲۳ بیش از ۴۱ درصد افزایش یافته است.

در میان برگشت‌کنندگان از پاکستان ۲۰ درصد مردان، ۲۶ درصد زنان و ۵۴ درصد نیز کودکان زیر ۱۸ سال شامل اند.

اوچا گفته است: "پلان پاسخگویی و نیازهای بشری افغانستان برای سال ۲۰۲۴، آزمون‌های عمده را برای عودت‌کنندگان از جمله خطرات حفاظتی، فقدان سرپناه و مسکن، فرصت‌های معیشتی محدود، دسترسی محدود به خدمات اساسی مانند مراقبت‌های صحی و آموزشی، مسایل قانونی و اسنادی، مشکلات ادغام اجتماعی، سکتگی در آموزش، نیازهای خاص مراقبت‌های صحی، افزایش تقاضا برای منابع محدود، و تاثیرات وضعیت نامشخص سیاسی و امنیتی شناسایی کرده است."

حکومت طالبان روند اخراج مهاجرین افغان از ایران و پاکستان را محکوم کرده و از آن کشورها خواسته است که مطابق معیارهای بین‌المللی با مهاجرین افغان برخورد کنند.

اما ایران و پاکستان گفته اند که این کشورها تنها آنعده از مهاجرین افغان را اخراج می‌کنند که مدارک قانونی برای اقامت در این کشورها ندارند.

حکومت پاکستان در اکتوبر ۲۰۲۳، روند اخراج مهاجرین افغان بدون مدارک قانونی را از این کشور آغاز کرد.

احمد وحیدی، وزیر داخله ایران، نیز پیش از این گفته بود که با توجه به ملاحظاتی که در این کشور وجود دارد، تهران نمی‌تواند اتباع غیرمجاز را بپذیرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران و ۳.۲ میلیون دیگر در پاکستان زندگی می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG