لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت افغانستان در تهران به حکومت ایران تسلیم داده شد- دپلومات افغان


آخرین تصویر دپلومات‌ها و کارمندان حکومت پیشین افغانستان در مقر سفارت این کشور در تهران
آخرین تصویر دپلومات‌ها و کارمندان حکومت پیشین افغانستان در مقر سفارت این کشور در تهران

یک دپلومات افغان به صدای امریکا تایید کرد که بر اساس تقاضای وزارت خارجهٔ ایران، سفیر حکومت پیشین افغانستان، امروز ۲۶ فبروری (هفتم حوت) دروازهٔ این سفارت را بسته و کلید آن‌ را به مقامات ایرانی تسلیم داد.

حامد رهگذر، دپلومات حکومت پیشین افغانستان، به صدای امریکا گفت که وزارت خارجهٔ ایران هفتهٔ گذشته عبدالقیوم سلیمانی، سفیر حکومت پیشین افغانستان، را احضار کرد و به وی در مورد پایان ماموریت‌اش خبر داد.

رهگذر افزود که مقامات ایرانی به سلیمانی گفته بودند که تهران می‌خواهد سفارت افغانستان را به گروه طالبان واگذار کند.

او اضافه کرد: "بر همان اساس، سفارت افغانستان، جمعی از دپلومات‌ها و عبدالقیوم سلیمانی تصمیم گرفتند که ما سفارت را به وزارت خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌کنیم و کشور میزبان تصمیم خواهد گرفت."

این دپلومات حکومت پیشین افغانستان افزود که امروز ساعت چهار بعد از ظهر سفارت مسدود شده و تمامی وسایل و وسایط آن به حکومت ایران تسلیم داده شد و قرار است کلید سفارت از سوی مقامات ایرانی به فضل احمد حقانی،‌ نمایندهٔ گروه طالبان تحویل داده شود.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان با تایید این خبر گفته است که این سفارت به زودی فعالیت‌هایش را از سر خواهد گرفت.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، در یک خبرنامه گفته است که فعالیت‌های سفارت افغانستان در تهران با استخدام شارژدافیر و دپلومات‌ها به گونهٔ عادی ادامه خواهد یافت.

او افزوده است که وزارت خارجهٔ این گروه تغییر و تبدیل دپلومات‌ها یک امر معمول و "حق مشروع" هر کشور است. اما حکومت طالبان تا اکنون سرپرست سفارت و دپلومات‌های خویش را معرفی نکرده است.

وزارت خارجهٔ ایران هفتهٔ گذشته این تغییرات را تایید کرده بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارت، روز دوشنبه ۲۰ فبروری (اول حوت) گفته بود: "پایان ماموریت یک دپلومات و سپردن سرپرستی امور سفارت به دپلومات دیگر، از همان مجموعه سفارت به معنای تغییر در وضعیت حقوقی آن سفارت نیست."

برخی از رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده بودند که قرار است سفارت افغانستان در تهران به مقام‌های طالبان واگذار شود. منابع به این رسانه‌ها گفته بودند که وزارت خارجه ایران به کارمندان این سفارت که نمی‌خواستند با حکومت طالبان کار کنند، اجازه ورود به این مکان دپلوماتیک را نداده بودند.

طالبان که به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، تا حال از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، اما در حال حاضر بسیاری از سفارت‌های افغانستان، توسط دپلومات‌های حکومت پیشین اداره می‌شوند.

با آنهم، در جریان چند ماه اخیر، چین، پاکستان، روسیه، ترکمنستان و برخی از کشورهای دیگر منطقه دپلومات‌های ادارهٔ سرپرست طالبان را پذیرفته اند.

XS
SM
MD
LG