لینک های دسترسی

Breaking News

رسانه‌های ایرانی: یک عضو افغان لوای فاطمیون در سوریه کشته شد


سید حمزه علوی، جنگجوی افغان لوای فاطمیون که در حملهٔ امریکا بر سوریه کشته شد.
سید حمزه علوی، جنگجوی افغان لوای فاطمیون که در حملهٔ امریکا بر سوریه کشته شد.

رسانه‌های دولتی ایران گزارش داده اند که یک جنگجوی سابقه‌دار افغان لوای فاطمیون در حملات روز شنبه ایالات متحده بر سوریه کشته شده است.

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از این فرد به نام سید حمزه علوی یاد کرده، اما در مورد چگونگی کشته شدن وی جزییاتی ارایه نکرده است.

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده است که علوی در سال ۱۳۳۷ خورشیدی در ولایت پروان به دنیا آمده بود.

پس از حملهٔ گروه‌های تحت حمایت ایران بر پایگاه نظامیان امریکایی در اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی امریکایی شد، ایالات متحده روز شنبه حملات متعددی را بر مواضع گروه‌های تندرو تحت حمایت ایران در عراق و سوریه انجام داد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، سید حمزه علوی در جنگ علیه تهاجم قشون سرخ اتحاد شوروی پیشین بر افغانستان و نیز در جنگ ایران با عراق که هشت سال دوام کرد، شرکت کرده بود.

رسانه‌های دولتی ایران همچنان گزارش داده اند که سه عضو دیگر لوای فاطمیون نیز یکجا با علوی در شهر دیرالزور سوریه کشته شده اند.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش داده است که جنازهٔ اکبر معصومی و حسین صادقی، دو جنگجوی لوای فاطمیون، روز سه شنبه در قم به خاک سپرده می‌شود. ایرنا تایید کرده است که این دو جنگجو در حملات امریکا بر سوریه کشته شده اند.

لوای فاطمیون که زیر چتر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران فعالیت می‌کند، مرکب از جنگجویان خارجی و عمدتاً افغان‌های ساکن در ایران است که در بیش از یک دههٔ گذشته برای دفاع از حکومت بشار‌الاسد، رییس جمهور سوریه، به جنگ در آن کشور اعزام شده اند.

حکومت ایران همواره گفته است که جنگجویان لوای فاطمیون، داوطلبانی اند که برای دفاع از اماکن مقدس شیعیان به سوریه می‌روند، اما برخی جنگجویان این گروه گفته اند که حکومت ایران برای آنان مشوق‌هایی مانند پرداخت حقوق و معاش کافی و تابعیت ایران را می‌دهد.

اما شماری از اعضای پیشین این لوا گفته اند که مقامات ایرانی بر تعهدات شان عمل نکرده و هیچ گونه امتیاز برای آنان قایل نشده اند.

سپاه پاسداران ایران، افزون بر افغان‌ها، از میان اقلیت شیعه در پاکستان نیز سربازگیری کرده و آنان را نیز مانند لوای فاطمیون در ترکیب لوای زینبیون به جنگ‌های منطقه به ویژه سوریه اعزام کرده است.

تخمین زده می‌شود که از آغاز جنگ داخلی در سوریه، ده‌ها هزار شهروند افغانستان در ترکیب لوای فاطمیون در سوریه جنگیده و صدها تن آنان در این جنگ کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG