لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی افغان‌های مقیم ترکیه در پی کشته شدن و سوزاندن جسد یک پناهجوی افغان


رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که وزیر محمد نورتنی، پناهجوی افغان، توسط صاحبان کارش در شمال ترکیه به قتل رسیده و جسد او به آتش کشیده شده است.
رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که وزیر محمد نورتنی، پناهجوی افغان، توسط صاحبان کارش در شمال ترکیه به قتل رسیده و جسد او به آتش کشیده شده است.

کشته شدن و سپس سوزاندن جسد وزیر محمد نورتنی، کارگر افغان در ترکیه، توسط صاحب کارش مایۀ نگرانی شماری از پناهجویان افغان و نهادهای حامی پناهجویان در ترکیه شده است.

انجمن حمایت از پناهجویان افغان در ترکیه می‌گوید که وضعیت نامناسب اقتصادی افغان‌ها و کار کردن در بازارهای سیاه، دلیل وقوع چنین حوادث است.

رسانه‌های ترکیه اخیراً گزارش دادند که این پناهجوی ۵۰ ساله که در یک معدن زغال سنگ غیرقانونی در شهر زونگلداک ترکیه کار می‌کرد، توسط صاحبان کارش کشته شده و سپس جسد او به آتش کشیده شده است.

به گفتهٔ قمر گل نورتنی، همسر وزیر محمد نورتنی، او مدت تقریباً یک ماه می‌شد که دراین معدن کار می‌کرد و پس از آن که از کار برنگشت، به پولیس مراجعه کرد و با جسد سوختهٔ شوهرش روبرو شد.

قمرگل در صحبت با صدای امریکا گفت که چهار فرزند دارد و دو فرزندش معیوب اند. او گفت که پسر بزرگش که ۲۰ سال عمر دارد، یک پا ندارد و پسر دومش قادر به شنوایی و حرف زدن نیست.

این زن پناهجوی افغان می‌گوید که شوهرش یگانه نان‌آور خانواده آنها بود. او با ابراز نگرانی گفت که در حالی که با اخراج از ترکیه مواجه است، پس ازاین نمی‌داند چگونه زندگی خود را به پیش ببرد.

یک رسانه ترکی به نام "ترکیه مینیت" گزارش داده که پولیس این کشور شش تن را به اتهام قتل این مهاجر افغان بازداشت کرده و آنان اعتراف کرده اند که به خاطر اینکه راز استخراج غیرقانونی معدن ذغال پنهان بماند، این مرد افغان را کشته اند.

در همین حال، علی حکمت، مسوول انجمن حمایت از پناهجویان افغان در ترکیه می‌گوید که پناهجویان افغان در ترکیه، به خاطر نفقۀ خانوادۀ شان مجبور می‌شوند کارهای شاقه با مزد کم، بدون در نظر گرفتن مسایل ایمنی انجام دهند.

حکمت به صدای امریکا گفت که موارد مشابه دیگری نیز در گذشته در ترکیه وجود داشته است و به گفتۀ وی انجمن حمایت از پناهجویان افغان در ترکیه این موضوع را از نزدیک تعقیب خواهد کرد.

این درحالی است که برخی از فعالان حقوق بشر و اتحادیۀ مهاجران روز سه شنبه (۲۳ عقرب ) در انقره و استانبول با شعار دادخواهی برای وزیر محمد نورتنی خواستار توقف آزار و اذیت مهاجران و رسیدگی به پروندۀ قتل این پناهجوی افغان شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG