لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین نشست بزرگ زنان افغانستان در البانیا برگزار شد


مراسم آغاز نشست سه روزه زنان افغانستان در کشور آلبانیا
مراسم آغاز نشست سه روزه زنان افغانستان در کشور آلبانیا

شهر تیرانا، پایتخت البانیا، میزبان نخستین نشست بزرگ زنان افغانستان است که در آن فعالان حقوق بشر، مقام‌های پیشین حکومت افغانستان، خبرنگاران و زنان از بخش‌های دیگر جامعه شرکت کرده اند.

بنیاد زن برای افغانستان، که یک بنیاد غیر انتفاعی است، این نشست سه روزه را زیر نام "نشست زنان"، با حضور بیش از ۱۳۰ زن افغان میزبانی میکند.

این نشست که روز چهارشنبه ۱۱ سپتمبر آغاز شد، برای اولین بار، زنان افغان را که بعد از به قدرت رسیدن حکومت طالبان، مجبور به ترک افغانستان و زندگی در کشورهای مختلف جهان شدند، در زیر یک چتر جمع کرد.

اجندای این نشست، فراهم کردن فرصتی برای تعامل این زنان با یکدیگر و تبادل نظر با مقامات ارشد کشورهای اروپایی و ایالات متحده است.

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان هنگام سخنرانی در نشست زنان در البانیا
رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان هنگام سخنرانی در نشست زنان در البانیا

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، در سخنرانی در مراسم افتتاحیه این نشست، از تعهد ایالات متحده به حقوق زنان افغانستان، یادآوری کرد و بیان داشت که زنان افغانستان در یک زمان دشوار با "از دست دادن دستاورد بیست ساله خود" قرار دارند.

امیری از موضع سختگیرانۀ حکومت طالبان نسبت به زنان افغان انتقاد کرد. او گفت: ایدیولوژی طالبان، ایدیولوژی مردم افغانستان نیست."

فوزیه کوفی، فعال حقوق زن و عضو پارلمان پیشین افغانستان، نیز در سخنرانی در این نشست گفت که طالبان باید به خاطر عملکرد شان در قبال زنان و تخطی از حقوق بشر مسوول قرار داده شوند.

کوفی گفت که در این نشست سه روزه "زنان روی راهکاری که این وضعیت خنثا را متحول سازد، تبادل نظر خواهند کرد" تا به گفتۀ وی به وضعیت زنان تحت حاکمیت حکومت طالبان، که از جامعه حذف شده اند، رسیدگی شود.

ایگلی هسانی، وزیر خارجۀ البانیا، در سخنرانیاش، از آنچه او "مبارزه و مقاومت فوق العاده" زنان افغانستان خواند، تمجید کرد. او گفت که البانیا، تعهد خود را برای حمایت از زنان افغانستان در راستای مبارزه برای کسب "حقوقی که توسط حکومت طالبان از آنان گرفته شده است" اعلام می‌کند.

الهه سرور، هنرمند مشهور افغان، در این مراسم، آهنگی را که با شعار "زن، کار، آزادی" کمپوز کرده بود، اجرا کرد و زنان شامل در نشست با او هم آواز شدند.

هیدر بار، معاون بخش زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر، در واکنش به تدویر این نشست گفت که ملاقات‌هایی از این نوع در میان زنان افغانستان مهم است. او گفت: "زنان افغانستان در حال ایجاد یک قدرت سیاسی هستند که می‌تواند نه تنها طالبان، بلکه جامعه بین المللی و ملل متحد را در قبال تعهدات شان در راستای حقوق زنان و دختران مسوول قرار دهد."

این نشست که قرار است فردا جمعه، در البانیا، پایان یابد در حالی دایر شده است که ماه گذشته، انفاذ قانون امر به معروف و نهی از منکر توسط حکومت طالبان، با تقبیح گسترده جهانی مواجه شد.

فعالان حقوق زن و نهادهای مدافع حقوق بشر به شمول سازمان ملل متحد می‌گویند که انفاذ این قانون، منجر به حذف کامل زنان از جامعه در افغانستان می‌شود.

در پاسخ به این نگرانی‌ها، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که اگر غیرمسلمانی در مورد این قوانین اظهار نگرانی‌ می‌کند یا بر آن ایراد می‌گیرد، باید نخست خود را از قوانین اسلامی با خبر بسازد و به ارزش‌های اسلامی احترام بگذارد.

سخنگوی حکومت طالبان گفت که نباید در خصوص تطبیق این قوانین هیچ نوع نگرانی وجود داشته باشد، زیرا به گفتۀ وی در آن برای هیچ کسی محدودیت وجود ندارد و نه بر کسی "ظلم و ستم" صورت می‌گیرد.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG