لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال وزیری: ربایندگان خانواده امریکایی را در افغانستان نگهداری نمی‌کردند


وزارت دفاع افغانستان نگهداشتن این خانواده توسط طالبان در خاک افغانستان را ادعای محض میخواند
وزارت دفاع افغانستان نگهداشتن این خانواده توسط طالبان در خاک افغانستان را ادعای محض میخواند

وزارت دفاع افغانستان، ادعای اردوی پاکستان را مبنی بر نگهداری خانوادۀ امریکایی و کانادایی در جریان اسارت این خانواده در افغانستان، رد کرد.

اردوی پاکستان روز پنجشنبه گفت که پنج فرد، یک مرد کانادایی، همسر امریکایی و سه فرزند آنان را بر اساس معلومات استخباراتی ایالات متحده از قید طالبان آزاد ساختند.

اردوی پاکستان همچنان گفته است که این پنج تبعه خارجی را طالبان در سال ۲۰۱۲ اختطاف کرده و در افغانستان نگهداری میکردند و به تاریخ ۱۱ اکتوبر ۲۰۱۷ به کرم ایجنسی پاکستان منتقل شده بودند، ادعای که وزارت دفاع افغانستان آنرا رد میکند.

وزارت دفاع افغانستان نگهداشتن این خانواده توسط طالبان در خاک افغانستان را ادعای محض میخواند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که خانوادۀ امریکایی در پاکستان نگهداری می ‌شد.

در همین حال، امرالله صالح، رئیس پشین امنیت ملی افغانستان در صحفۀ توییترش نوشته است که رهایی خانوادۀ پنج نفری امریکایی، معاملۀ میان سازمان استخبارات پاکستان ISI و گروه طالبان است.

با آنکه طالبان هنوز در مورد چگونگی رهایی این خانواده اظهار نظر نکرده است؛ اما وحید مژده، مقام پیشین این گروه به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت هنوز دقیق نیست که این خانواده در خاک پاکستان نگهداری می ‌شد یا در خاک افغانستان.

آقای مژده افزود که احتمالأ این خانواده در بدل پول و یا تبادله زندانیان رها شده اند.

حکومت پاکستان برای رهایی این افراد که به گفته مقامات آن کشور، امروز خاک پاکستان را ترک کردند، از سوی دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده مورد توصیف و تمجید نیز قرار گرفت.

وزارت دفاع ایالات متحده گفت که هنوز هم شماری از اتباع امریکایی در قید شبکۀ حقانی به سر میبرند اما آزادی این خانواده را پیشرفتی در این خصوص خواند.

کنیت مک‌کینزی، مشاور وزیر دفاع ایالات متحده در جریان یک کنفرانس خبری، رهایی اتباع امریکایی را انکشاف خوبی در راستای تطبیق ستراتیژی جدید ایالات متحده در آسیای جنوبی خواند.

مک‌کینزی گفت: "ما این آزادی اتباع امریکایی توسط نیروهای پاکستانی را یک انکشاف بسیار مطلوب در رابطه به تطبیق سترایژی جدید میدانیم. ما این اقدام پاکستان را یک گام مثبت به جلو میپنداریم".

با آنهم دانا وایت یکی از سخنگویان وزارت دفاع ایالات متحده گفت که وزارت دفاع امریکا هنوز هم به این باور است که استخبارات پاکستان با گروه های دهشت افگن رابطه دارد.

خانم وایت در رابطه به اینکه آیا نیروهای امریکایی در عملیات رهایی این افراد شامل بوده اند یا نه از دادن معلومات خود داری کرد.

در این حال، جنرال میرزامحمد یارمند، معین پیشین وزارت امورداخلۀ افغانستان در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت باید نخست تحقیق شود که آیا برای رهایی این افراد، معاملۀ صورت گرفته است یا نه؟

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا پس از رهایی این خانوادۀ امریکایی از بند طالبان و حقانی، از پاکستان تشکری کرد و این اقدام اردوی پاکستان را آمادگی آن کشور برای مبارزه با تروریزم خواند.

XS
SM
MD
LG