لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات شماری از افغان‌های مقیم فرانسه به مناسبت دوسالگی حکومت طالبان


همزمان با دوسالگی سلطهٔ طالبان در افغانستان، شماری از افغان‌های مقیم فرانسه روز سقوط کابل به دست طالبان را "روز سیاه" خوانده و با نشر قطعنامه‌ای از سازمان ملل متحد و نهاد‌های حامی حقوق بشر خواستند که از مردم افغانستان حمایت کنند.

معترضان افغان با راهپیمایی در پاریس، پایتخت فرانسه، شعار می‪‌دادند که نباید با هیچ بهانه‪‌ای با طالبان تعامل صورت بگیرد‪.

در قطعنامه از کشور‪‌های جهان خواسته شده است تا در برابر سیاست های طالبان سکوت را بشکنند و هیچ کشوری نباید حکومت این گروه را به رسمیت بشناسد‪.

مرسل سیاس، یکی از اعتراض کنندگان به صدای امریکا گفت: "امروز یاد آور روز شوم ، تاریک و در کل به سیاهی فرو رفتن افغانستان است، ما به همین منظور اینجا جمع شدیم تا بگویم که مردم افغانستان هرگز حاکمیت طالبان را نمی شناسند.‪"

اعاده آزادی زنان خواست دیگری اعتراض کنندگان بود و در بخشی دیگری قطنامه ‪‌ گفته اند که افغانستان به پناه گاه گروه‪‌های دهشت افگن تبدیل شده است‪.

اناهیتا فردوس، اعتراض کنندهٔ دیگر گفت: " ۱۵ اگست یک روز سیاه است برای مردم افغانستان. ما بخاطری اینجا جمع شدیم تا صدای مردم و زنان افغانستان باشیم و بتوانیم صدای زنان افغانستان را به گوش جامعه جهانی و فرانسه برسانیم تا دولت ها فراموش نکنند و در قبال زنان افغانستان احساس مسوولیت کنند.

اعتراض کنندگان این هفته را " هفتهٔ همبستگی با مردم افغانستان در برابر طالبان" نام نهاده اند و از شهروندان دیگر کشورها خواسته اند که برای مردم افغانستان دادخواهی کنند.

در میان معترضین شماری از فرانسوی‌ها نیز حضور داشتند.

ولرین شتولی، شهروند فرانسه به صدای امریکا گفت: "من فکر می کنم وضعیت فاجعه بار و وحشت ناک است که زنان یک کشور در چنین شرایط سخت قرار داشته باشند. ما واقعا باید بجنگیم تا وضعیت آنان را تغییر بدهیم.‪"

به تعقیب سقوط حکومت پیشین افغانستان، طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ کابل را تصرف کردند. پس از این رویداد صدها هزار تن به علت های گونا گون به ویژه تهدیدهای امنیتی افغانستان را ترک کردند.

شماری زیاد معترضان در پاریس که در برابر طالبان شعار می دادند، نیز پس از سقوط کابل به دست طالبان، به فرانسه پناهنده شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG