لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان و مرزبانان پاکستانی پس از جرگۀ قومی به آتش‌بس توافق کردند


بر اساس گزارش‌ها درگیری‌ها بین مرزبانان پاکستان و طالبان در ساحۀ مرزی دند پتان در امتداد خط دیورند، روز شنبه ۱۷ می (۲۹ ثور) پس از نشست بزرگان دو طرف متوقف شده است.

بر اساس گزارش‌ها این درگیری‌ها زمانی آغاز شد که در کنار نصب سیم خاردار، کارهای ساختمانی دیگری نیز در محل از سوی نیروهای مرزی پاکستانی جریان داشت و افراد طالبان مانع این کار شدند.

پاکستان و حکومت طالبان تا اکنون در مورد آتش‌بس، درگیری‌ها و تلفات ناشی از آن به گونۀ رسمی و واضح چیزی نگفته اند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه ۱۷ می (۲۸ ثور) در اسلام‌آباد در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران در مورد این درگیری‌ها، بدون ارایه جزییات در مورد علت این درگیری‌ها، گفت که پاکستان در دفاع از خاک و حاکمیت ملی خود در برابر تهدیدات تروریستی به شمول تحرکات گروه‌های تندرو آماده است.

او گفت: "نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی ما آماده اند تا در برابر هر تهدیدی که امنیت ما را تهدید می‌کند، از سرزمین و مردم پاکستان دفاع کنند."

زهرا بلوچ افزود که پاکستان به تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد و از افغانستان [حکومت طالبان] می‌خواهد که علیه گروه‌های تروریستی که حاکمیت و امنیت ملی پاکستان را تهدید می‌کنند، اقدام کند.

تاثیرات درگیری بر تجارت

پس از آغاز درگیری‌ها، گذرگاه‌های مرزی دند پتان و خرلاچی به روی هرگونه تجارت و تردد بسته شده است. تاجران گفته اند که این درگیری‌ها به تجارت آنها آسیب جدی وارد کرده است.

خان محمد مخلص، یکی از بزرگان ولسوالی زازی میدان خوست، به صدای امریکا گفت که هر وقت با شروع جنگ تجارت تاجران دو طرف آسیب می‌بیند و متوقف می‌شود.

او افزود: "پاکستان و افغانستان کشورهای همسایه هستند، زبان‌ها و فرهنگ‌های آنها یکی است، بنابر این باید روابط خود را با یکدیگر تقویت کنند و مردمی که به دلیل جنگ هایشان با چالش‌ها مواجه می‌شوند، باید از آن رهایی یابند و زندگی خود را با آرامش سپری کنند."

ملک حاجی سیف‌الله، یک باشندۀ کرم گفت که با شروع درگیری میان طالبان و سربازان پاکستانی، آرامش آنان بر هم خورده است. او گفت: "به اندازۀ صداهای سلاح ثقیله به گوش می‌رسید که خواب را از چشم ما ربود. اگر دو طرف توجه نکنند، ما مردم بیچاره متاثر می‌شویم."

او گفت که با این درگیری‌ها به دلیل توقف تجارت و بسته‌شدن گذرگاه خرلاچی، مردم کار و بار شان را از دست داده اند.

ملک سیف‌الله تاکید کرد: "هر دو کشور باید با هم بنشینند و ببینند که امروز عصر تجارت است و کشورها با تجارت اقتصاد خود را تقویت می‌کنند و شما به دنیا نگاه کنید کشورهای همسایه که روابط خوبی با هم دارند، آنها بسیار شاد و مرفه زندگی می‌کنند."

بی‌اعتمادی میان طالبان و پاکستان

شمیم شهید، تحلیلگر امور افغانستان در پشاور، به صدای امریکا گفت که دو طرف اعتماد و اطمینانی به یکدیگر ندارند و خواست‌های هم‌دیگر را نیز نمی‌پذیرند.

به گفتۀ وی، اسلام‌آباد می‌خواهد که افراد تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در افغانستان به آنها تحویل داده شوند و یا از افغانستان اخراج شوند، اما حکومت طالبان در افغانستان آمادۀ پذیرش این خواست اسلام‌آباد نیست.

او افزود: "پاکستان، همچنان خواهان تبدیل شدن خط دیورند به مرز رسمی است و طالبان با این درخواست مخالفت می‌کنند، بنابراین، آنها سخنان یکدیگر را نمی‌پذیرند و دلیل تنش میان آنها نیز همین است که روابط بین دو کشور روز به روز بدتر می‌شود."

این بار نخست نیست که نیروهای مرزی طالبان و نظامیان پاکستانی درگیر می‌شوند، پیش از این نیز چندین بار درگیری‌ها میان دو طرف در امتداد خط دیورند به وقوع پیوسته است که در برخی موارد تلفاتی را نیز در پی داشته است.

گروه

XS
SM
MD
LG