لینک های دسترسی

Breaking News

گروه‎های امدادرسان: افغانستان در خطر مبدل شدن به بحران فراموش شده قرار دارد


شماری از گروه‌های امدادرسان در افغانستان هشدار داده اند که بدون حمایت و تعامل پایدار بین‌المللی، این کشور در معرض خطر مبدل شدن به "بحران فراموش شده" قرار دارد.

ده سازمان بین‌المللی امدادرسان که در افغانستان فعالیت دارند، با نشر بیانیۀ مشترک گفته اند: "بدون تلاش‌های فوری برای افزایش تعامل دپلوماتیک و تمویل پایدار درازمدت، افغان‌ها، به ویژه زنان و دختران، در سال‌های آینده با مشقت روبرو خواهند بود."

نیل ترنر، مسوول بخش افغانستان در شورای مهاجران ناروی در یک پیام ویدیویی به صدای امریکا گفت که برای حل درازمدت مشکلات افغانستان، به تعامل بین‌المللی نیاز است. او گفت: "باید با مقام‌ها [طالبان] تعامل کامل بین‌المللی داشته باشیم و این کار به ما اجازه خواهد داد تا راه حل پایدار برای مشکلات موجود را دریابیم."

ترنر افزود که در سه سال گذشته و در حالیکه جامعۀ بین‌المللی افغانستان را "به حال خود رها کردند، سازمان‌های امدادرسان در زمینۀ فراهم آوری کمک‌های بشری دخیل بودند، با اینحال تلاش‌های کنونی به مشکلات فقر، بیکاری و آوارگی افغان‌ها رسیدگی نمی‌تواند.

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شدند، این کشور با یکی از بزرگترین بحران‌های بشری در جهان روبرو شده است.

هیچ کشور جهان تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و جامعۀ بین‌المللی، احترام به حقوق بشر و تشکیل حکومت همه‌شمول را رای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان، پیش‌شرط گذاشته اند.

با اینحال، طالبان محدودیت‌های شدید و سرکوبگرانه را بر زنان وضع کرده، آنان را از آموزش به سویۀ بالاتر از مکتب ابتداییه و کار در سازمان‌های دولتی و غیردولتی، سفر بدون محرم شرعی مرد، رفتن به پارک‌ها و کلب‌های ورزشی منع کرده اند.

همه اعضای کابینۀ حکومت طالبان مرد بوده و برای زنان در آن هیچ سمتی داده نشده است.

بر اساس گزارش ملل متحد، در سه سال گذشته، مشکلات اقتصادی، بیکاری و گرسنگی در افغانستان رو به افزایش بوده و در سال روان میلادی نزدیک به ۲۴ میلیون افغان که بیش از ۵۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، به کمک‌های بشری نیاز دارند. زنان و کودکان بیشترین شمار نیازمندان افغان را تشکیل می‌دهند.

سازمان‌های امدادرسان فعال در افغانستان همچنان از جامعۀ بین‌المللی خواسته اند تا بر طالبان به خاطر احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان، فشار وارد کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG