لینک های دسترسی

Breaking News

افغان‌هایی که از پاکستان فرار می‌کنند، بدون آب، غذا و تشناب در فضای باز می‌خوابند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

ادارات کمک‌رسانی روز یکشنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) گفتند افغان‌هایی که برای جلوگیری از دستگیری و اخراج اجباری از پاکستان فرار می‌کنند، پس از آنکه وارد افغانستان می‌شوند، بدون سرپناه، غذا، آب آشامیدنی و تشناب مناسب در فضای باز خواب می‌کنند.

در هفته‌های اخیر، صدها هزار افغان، پاکستان را ترک کردند، زیرا مقامات پاکستان برای بررسی مدارک مهاجران تلاشی خانه به خانه را آغاز کرده‌اند. مقامات پاکستان ادعا می‌کنند که بسیاری از خارجی‌ها به شمول شهروندان افغانستان به‌طور غیرقانونی در این کشور به سر می‌برند.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به همه مهاجران که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند به شمول ۱.۷ میلیون افغان، مهلت داد که تا اول نومبر از آن کشور خارج شوند،‌ در غیر آن، آنان نخست دستگیر و سپس اخراج خواهند شد.

افغان‌های مهاجر بیشتر از دو گذرگاه مرزی عمده-تورخم و چمن-پاکستان را ترک می‌کنند. طالبان در این دو ساحهٔ مرزی کمپ‌هایی را ایجاد کرده اند تا مهاجرانی که مجبور به ترک پاکستان شده اند، قبل از اینکه به مناطق اصلی شان برگردند، در این کمپ‌ها به طور موقت مسکن گزین شوند.

ادارات کمک رسان گزارش داده اند که تورخم فاقد امکانات اولیه است. به گفتهٔ‌ این ادارات، مهاجران در گذرگاه مرزی تورخم به آب آشامیدنی، مواد سوخت برای گرم کردن، برق و تشناب دسترسی اندک دارند.

ادارات ملل متحد و سایر امداد رسانان گفته اند تلاش می‌کنند تا برای هزاران مهاجر که روزانه از طریق گذرگاه مرزی تورخم وارد افغانستان می‌شوند،‌ تسهیلات فراهم کنند.

خیال محمد، یکی از مهاجران افغان که پنج کودک دارد و ۱۷ سال در پاکستان زیسته است،‌ یک هفته قبل جبراً از پاکستان اخراج شد. او به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت که هنگام اخراج از پاکستان برایش اجازه داده نشد تا حتا یکی از لوازم خانه‌اش را با خود بیاورد و همه چیزی که خانواده‌اش داشت، در پاکستان باقی ماند.

او از جامعهٔ بین المللی خواهان کمک شد. او گفت:‌ ''ما از حکومت طالبان چیزی خواسته نمی‌توانیم. آنان چیزی ندارند، زیرا حکومت آنان تا حالا به رسمیت شناخته نشده است. خانواده‌هایی هستند که اینجا هیچ چیزی ندارند، نه زمین، نه خانه. آنان فقط در زیر آسمان باز زندگی می‌کنند. هیچ کسی کمک نمی‌کند."

تامیندری داسیلوا از موسسه بین المللی ورلد ویژن ( World Vision International) می‌گوید که بسیاری از مهاجران که از پاکستان جبراََ اخراج شده اند، فقط با لباس هایی که به تن دارند وارد افغانستان می شوند، زیرا ساعت، جواهرات و پول نقد آنها در مرز پاکستان مصادره شده است.

ارشاد ملک، رییس سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) می‌گوید بسیاری از افرادیکه وارد افغانستان می‌شوند، بدون اسناد تحصیلی وارد کشورش شان می‌شوند. به گفتهٔ ملک، این وضعیت شرایط آموزش‌ آنان را در افغانستان دشوارتر می‌کند؛ در عین حال، شماری از آنان به زبان‌های دری و پشتو آشنایی ندارند، زیرا به گفتهٔ ملک در پاکستان به زبان‌های اردو و انگلیسی آموزش دیده اند.

ملک هشدار داد که به دلیل افزایش فقر، احتمال می‌رود کودکان مجبور به کار شوند و یا هم دخالت کودکان در قاچاق افزایش یابد، زیرا بسیاری از خانواده هایی که از پاکستان برگشته اند،‌ از لحاظ اقتصادی،‌ محروم ترین مهاجران بودند.

ملک گفت: ''قاچاق در تورخم توسط کودکان یکی از نگرانی‌ها در گذشته بود. بنابراین، مشارکت کودکان در قاچاق و انتقال غیرقانونی کالا‌ها افزایش خواهد یافت."

طالبان گفته اند که کمیته‌هایی را ایجاد کرده اند که به طور ۲۴ ساعته برای مهاجران اخراج شده، غذا، آب و کمپل توزیع می‌کنند.

در همین حال، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان،‌ روز یکشنبه در جریان سخنرانی روز یکشنبه در واتیکان با انتقاد از تصمیم پاکستان مبنی بر اخراج اجباری افغان‌های مهاجر گفت:‌ "مهاجران افغان در پاکستان پناهنده شده اند، اما حالا دیگر نمی دانند کجا بروند."

افغانستان در حال حاضر با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می کند. این کشور به دلیل مسلط شدن طالبان بر افغانستان در انزوای بین المللی قرار گرفته است. خشکسالی‌های پیهم، اقتصاد ورشکسته و پیامدهای بیش از چهار دهه‌ جنگ، سبب بیجا شدن میلیون نفر در داخل و خارج افغانستان شده است.

حالا با اخراج اجباری افغان‌ها از پاکستان، نگرانی سازمان‌های کمک رسانی افزایش یافته است، زیرا این کشور فقیر-افغانستان-قادر نیست تا از افغان‌هایی را که مجبور به برگشت به کشور شان می‌شوند، بار دیگر در جامعه مدغم کند تا زندگی شان را از سر آغاز کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG