لینک های دسترسی

Breaking News

یک خبرنگار شبکهٔ الجزیره در حملات اسراییل بر غزه کشته شد


وائل الدحدوح، رییس دفتر ساحوی الجزیره در غزه
وائل الدحدوح، رییس دفتر ساحوی الجزیره در غزه

به گزارش رسانه ها، یک ژورنالست شبکهٔ الجزیره روز جمعه ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) بر اثر اصابت یک میزایل در منطقهٔ خان یونس غزه کشته و یک ژورنالست دیگر زخمی شد.

براساس گزارش‌های، سامر ابودقه، فلمبردار شبکهٔ الجزیره در اثر اصابت میزایل شلیک شده از یک طیارهٔ بدون سرنشین اسراییلی کشته و وائل الدحدوح، رییس دفتر ساحوی الجزیره در غزه زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابودقه نخست در صحن یک مکتب در خان یونس زخمی شده بود، اما براساس گزارش الجزیره، به دلیل حملات متداوم اسراییل امدادگران نتوانستند به موقع به او برسند.

تلاش برای انتقال ابودقه بیش از پنج ساعت طول کشید و وقتی داکتران بالاخره رسیدند، او جان داده بود.

در خبر فوری الجزیره آمده است: "نیروهای اسراییلی از رسیدن سریع تیم های طبی به وی جلوگیری کردند."

ابودقه در سال ۱۹۷۸ تولد و در سال ۲۰۰۴ به شبکهٔ الجزیره پیوست. او پدر سه پسر و یک دختر بود.

الدحدوح که جروحاتش سطحی تلقی می‌شود به شفاخانهٔ ناصر منتقل شده است.

مجروح شدن الدحدوح حدود شش هفته پس از آن رخ داد که چند تن از اعضای خانواده او، از جمله همسر و فرزندانش، در یک حمله هوایی اسراییل به خانه آنها در کمپ نصیرات در مرکز غزه کشته شدند. الدحدوح بلافاصله پس از فاجعه به گزارشگری بازگشت.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، قبل از مرگ ابودقه، روز جمعه گفت: "این مهم است که خبرنگاران بتوانند کار خود را فارغ از حملات خشونت‌آمیز و عاری از خشونت انجام دهند."

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید روز جمعه به خانواده ابودقه و همکارانش در الجزیره تسلیت گفت.

کربی همچنین با "خبرنگاران سراسر جهان که در پی این حادثه سوگوار هستند" ابراز همدردی کرد و گفت: "ما می دانیم که این واقعاً ضایعه سنگینی است."

کربی با تاکید بر نیاز خبرنگاران و عکاسان برای پوشش امن درگیری و اشاره به کارهای حیاتی آنها، گفت: "هیچگاه قابل قبول نیست که عمداً آنها را هدف قرار دهیم."

او گفت که ایالات متحده هر روز با همتایان اسراییلی در تماس بوده و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آنها عمداً خبرنگاران را هدف قرار می دهند، وجود ندارد.

گروه

XS
SM
MD
LG