لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش اسراييل برای وضع محدودیت بر رسانه‌ها به ویژه شبکه الجزیره


وائل الدحدوح، خبرنگار بخش عربي شبکه الجزيره در غزه حین دیدن اجساد اعضای کشته شده خانواده اش. در حمله هوایی اسراییل چهار عضو خانواده او به شمول همسر، دو فرزند و یک نواسه‌اش کشته شدند.
وائل الدحدوح، خبرنگار بخش عربي شبکه الجزيره در غزه حین دیدن اجساد اعضای کشته شده خانواده اش. در حمله هوایی اسراییل چهار عضو خانواده او به شمول همسر، دو فرزند و یک نواسه‌اش کشته شدند.

اسراییل در نظر دارد نشرات شبکه الجزیره را در اسرايیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به دلیل آنچه پوشش جانبدارنه جنگ جاری بین اسراییل و حماس می‌داند، مسدود کند.

با تشدید حملات اسراییل بر حماس، مقام های اسراییلی به سرکوب رسانه های که به زعم آنان از گروه حماس حمایت می کنند، رو آورده اند.

در طرح اضطراری جدید اسراییل، بستن دفتر شبکه خبری الجزیره نیز شامل است که اسراییل آن را به تبلیغ به نفع حماس متهم می کند.

نشریه امریکای اکسیوس به روز چارشنبه ۲۵ اکتوبر (۳ عقرب) گزارشی را نشر کرد که براساس آن گفته شده انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، از صدراعظم قطر خواسته است که باید شبکه الجزیره پوشش خبری خودرا از وضعیت جنگ در غزه نرمتر کند.

بسیاری ازشهروندان کشورهای عربی و برخی کشورهای غربی نیز رسانه های غربی را به جانبداری و یاهم نشر روایت اسراییل متهم می‌کنند. به همین دلیل شبکه الجزیره که توسط دولت قطر حمایت مالی می‌شود، در کشورهای عربی مخاطب زیاد دارد.

اما منتقدین می گویند که اقدام به خاموش ساختن خبرنگاران یا یک نهاد بزرگ رسانه ای، سانسور به حساب می آید.

کوین مک کیو، رییس اجرایی یک نهاد حامی آزادی رسانه‌ها این اقدام اسراییل شدیداً انتقاد می کند.

او می‌گوید:"متوقف کردن دسترسی به معلومات و یک خبرگزاری معتبر چون شبکه الجزیره نباید هیچگاهی دست کم گرفته شود. این یک اقدام نگران کننده در راستای از دست دادن یک منبع معتبر خبر است."

جنگ اسراییل و حماس با نشر معلومات نادرست و غلط گره خورده و از آن به حیث اسلحه جنگ استفاده می شود. روایت های نادرست در فضای مجازی برجسته تر و پر بیننده تر است.

نهاد های حامی آزادی رسانه ها می گویند که نقش نهاد های خبری برای مقابله با نشر معلومات نادرست، بسیار مهم بوده و نباید هیچ صدای خاموش ساخته شود.

کمیته محافظت از خبرنگاران و سایر نهاد های حامی آزادی رسانه ها از اسراییل می خواهند تا به مسدو کردن شبکه الجزیره اقدام نکند.

شبکه رادیوی عمومی ملی امریکا یا ان پی آر برای پوشش خبری جنگ اسراییل و حماس هشت خبرنگار به منطقه فرستاده است. جان لنسنگ، رییس اجرایی ان پی آر می گوید که وظیفه اصلی خبرنگاران، گزارش دادن در مورد حقیقت است.

او گفت: "باید تنها هوشیار بود. باید درک کنید که تنها چیزی که دارید، اعتبار است، چه صدای امریکا باشد، یا ان پی آر و یا هم نیو یارک تایمز. هر چیزی که اعتبار آنچه را مردم می خوانند یا می بینند، تهدید کند، یک شکست و ناکامی است. برای ما باید همیشه مخاطبین ما اولویت داشته باشد."

وزارت مخابرات اسراییل به درخواست صدای امریکا برای اظهار نظر در مورد سرکوب رسانه ها پاسخ نداد.

اما دستورات که از سوی وزارت های مخابرات و دفاع اسراییل نشر شده، شبکه الجزیره را به حمایت از حماس و نشر تبلیغات به نفع این گروه متهم کرده است.

اسراییل می گوید که گزارشدهی شبکه الجزیره از جنگ اسراییل با حماس و وضعیت غزه، یک تهدید علیه امنیت ملی این کشور محسوب شده و جان سربازان و غیر نظامیان اسراییلی را به خطر میاندازد.

شبکه الجزیره نیز به درخواست صدای امریکا برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد.

اما در منشور کاری نشر شده الجزیره قسماً آمده که خبرنگاران این نهاد بی طرفانه و غیر جانبدارانه عمل کنند.

کوین مک کیو، رییس اجرایی نهاد ماده ۱۹ در مورد چنین می‌گوید:"[خبرنگاران الجزیره] توانایی ارایه دیدگاه بسیار جالب و منحصر به فرد را دارند. مسدود کردن نشرات الجزیره و اخراج آن [از اسراییل و سرزمین های فلسطینی] یک اقدام ترسناک برای آزادی بیان و رسانه ها خواهد بود و دروازه را برای سایر اقدامات محدود کننده و سرکوب کننده علیه رسانه ها باز خواهد کرد."

انکشافات جدید در مورد جنگ در غزه:

رقم تلفات در غزه به اساس ارقام وزارت صحت غزه به ۷۲۸۰ نفر رسیده است. جوبایدن، رییس جمهور امریکا دیروز گفت که به ارقام که توسط فلسطینی ها ارایه می‌شود، اعتماد ندارد.

این اظهارات سبب برانگیختن واکنش تند نهادهای حقوق بشری حامی فلسطینی ها ومسلمانان در امریکا شده است. رابرت مکاو یکی از اعضای روابط شورای امریکا و اسلام با انتقاد از این اظهارات جوبایدن در صحبت با صدای امریکا این پرسش را مطرح کرد که اگر رقم کشته شده گان کودکان فلسطینی در جنگ غزه از هزار نفر کمتر می‌بود آیا این جوبایدن را خوش می‌ساخت و مورد قبولش قرار می‌گرفت؟

همچنان قرار است مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز نشستی را به خاطر بررسی وضعیت درغزه برگزار کند و همچنان اداره سازمان ملل متحد برای حمایت از پناهجویان فلسطینی هشدار داده که تا چند ساعت دیګر اگر مواد سوخت مرود نیاز به غزه نرسد ممکن برخی از فعالیت‌های را که به گفته این نهاد زندگی فلسطینی ها به آن وابسته است، متوقف کند.

دیروز چارشنبه ۲۵ اکتوبر (۳ میزان) بر اثر حمله اسراییل برغزه چهار عضو خانواده وایل الدحدوح، خبرنگار ارشد الجزیره کشته شد که شامل همسر، دوفرزند و یک نواسه‌اش می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG