لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و بریتانیا از شهروندان خود خواستند لبنان را فوراً ترک کنند


همزمان با تشدید تنش‌ها در شرق میانه، ایالات متحده و بریتانیا روز شنبه سوم اگست (۱۳ اسد) از شهروندان خود خواستند فوراً لبنان را ترک کنند.

سفارت ایالات متحده در بیروت در بیانیه‌ای با اشاره به لغو بسیاری از پروازهای بین‌المللی از مبدا و به مقصد لبنان، به آن دسته از شهروندان امریکایی که قصد خروج از لبنان را دارند، توصیه کرده تا هر تکتی را که در دسترس است، "حتی اگر آن پرواز فورا انجام نمی‌شود یا مسیر مورد دلخواه آنها" نیست، خریداری کنند.

سفارت ایالات متحده همچنین به شهروندان امریکا که برای خارج شدن از لبنان به کمک مالی نیاز دارند، اعلام آمادگی کرده است.

سفارت ایالات متحده به آن دسته از شهروندان امریکا که قصد خروج از لبنان را ندارند، توصیه کرده که برای شرایط اضطراری و پناه‌گرفتن در پناهگاه‌ها برای مدت زمانی طولانی آماده شوند.

در بیانیه آمده است: "تخلیه غیرنظامیان با کمک اردوی ایالات متحده از یک کشور خارجی نادر است. شهروندان ایالات متحده نباید برای کمک به خروج یا تخلیه در یک بحران به دولت ایالات متحده اتکا کنند. در صورت تخلیه، ممکن است نتوانید با اعضای خانوادهٔ خود آنجا را ترک کنید، نمی توانید حیوانات خانگی خود را ببرید و ممکن هزینه حمل و نقل خود را به یک مکان امن بازپرداخت کنید."

سفارت ایالات متحده در بیت المقدس نیز روز جمعه دوم اگست در هشداری به شهروندان امریکا توصیه کرده که شرایط امنیتی منطقه پیچیده است و می‌تواند به سرعت تغییر کند و از سفر به این کشور پرهیز کنند.

در همین حال، بریتانیا روز شنبه در بیانیه‌ای با اشاره به احتمال "بدتر شدن سریع اوضاع" در شرق میانه از شهروندان بریتانیا در لبنان خواست فوراً این کشور را ترک کنند.

دولت بریتانیا در این بیانیه یادآور شده که گسترش درگیری‌ها در منطقه به نفع هیچ کسی نیست و خواستار تنش‌زدایی و یافتن راه‌حلی دپلوماتیک است.

همزمان با افزایش تنش‌ها در شرق میانه، برخی شرکت‌های بزرگ هوایی نیز پروازهای خود را به اسراییل و لبنان لغو کرده اند.

تنش‌ها در شرق میانه پس از آن افزایش یافت که اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس و فواد شکر، یکی از رهبران حزب الله هفته گذشته کشته شدند.

ایران، حماس و حزب‌الله لبنان ادعا می‌کنند که هنیه در حملۀ اسراییل بر محل اقامت وی در شمال تهران کشته شده است، اما اسراییل تا اکنون دست داشتن در این رویداد را تایید یا رد نکرده است.

اما اسراییل مسوولیت کشتن فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان را بر عهده گرفته است. فواد شکر در حمله هوایی اسراییل در حومه بیروت، پایتخت لبنان، کشته شد.

مقامات ارشد ایران، و حزب‌الله لبنان هشدار داده‌اند که کشته‌شدن اسماعیل هنیه و فواد شکر را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

کشته شدن اسماعیل هنیه تقریباََ ۱۰ ماه پس از حمله هفتم اکتوبر گروه حماس بر جنوب اسراییل صورت گرفت، حمله که به گفته اسراییل، کم و بیش ۱۲۰۰ نفر کشته بر جا گذاشت. علاوه بر آن، تندروان حماس ۲۵۰ نفر را گروگاه گرفتند.

این حمله سبب شد که اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه، عملیات گسترده را در نوار غزه آغاز کند. این عملیات نظامی در کنار تلفات سنگین، بخش اعظم نوار غزه را به خاک یکسان کرده است.

وزارت صحت نوار غزه که در کنترول حماس قرار دارد، بدون تفکیک نظامیان از غیرنظامیان گفته است که از آغاز عملیات تهاجمی اسراییل بر غزه، نزدیک به ۴۰ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۹۰هزار ۹۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG