لینک های دسترسی

Breaking News

همزمان با افزایش تنش در شرق میانه، ایران از دو سیستم دفاع هوایی جدید خود رونمایی کرد


در حالی که تنش در شرق میانه رو به افزایش است و جنگ در غزه ادامه دارد، ایران روز شنبه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) از دو سیستم جدید دفاع هوایی خود رونمایی کرد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که سیستم میزایل ضد بالستیک "آرمان" و سیستم دفاع هوایی با ارتفاع پایین ''آذرخش'' صبح شنبه به وقت محل در حضور محمد رضا قرایی آشتیانی، وزیر دفاع ایران،‌ رونمایی شد.

ایران در حالی از تسلیحات جدید دفاع هوایی خود رونمایی کرده است که نه تنها تنش‌ها در شرق میانه تشدید یافته، بلکه جنگ میان اسراییل و گروه حماس که از حمایت تهران برخوردار است،‌ وارد پنجمین ماه خود شده است.

اسراییل و ایران حتا قبل از جنگ در نوار غزه، دشمنان سرسختی بودند، به ویژه در مورد برنامه هسته‌ای تهران.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در سال ۲۰۲۳ خطاب به ایران گفته بود که به خاطر جلوگیری از دسترسی تهران به تسلیحات هسته‌ای، ایران با تهدید معتبر نظامی مواجه شود.

اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامه هسته‌ای آن کشور به مقاصد صلح‌‌آمیز است و ادعای اینکه آن کشور در صدد تسلیحات هسته‌ای است را رد کرده است.

به اساس ایرنا، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران، در مراسم رونمایی از سیستم ضد بالستیک آرمان گفت که این سیستم برد متوسط با ارتفاع بالا دارد. به گفته آشتیانی این سیستم قادر به شناسایی هدف ۱۸۰ کیلومتر است و می‌تواند هدف را تا فاصله ۱۲۰ کیلومتر منهدم کند.

ایرنا گفته است که این سیستم هم‌زمان قادر است تا شش هدف را آماج حمله قرار بدهد.

به گفته وزیر دفاع ایران، این سیستم در کمتر از سه دقیقه آماده عملیات می‌شود. او همچنین گفت که یکی از دست‌آورد‌های نظامی کشورش ساخت سیستم دفاع هوایی آذرخش است که در برابر تهدید به طیاره‌های بی سرنشین آن کشور مهم و حیاتی است.

ایران از حمله غافلگیرانه حماس در هفتم اکتوبر سال گذشته حمایت کرد، اما دخالت مستقیم در آن را رد کرد. با این حال، گروه های شبه نظامی تحت حمایت تهران در سوریه، لبنان، عراق و یمن به طور فزاینده ای نیروهای امریکایی و ایتلاف ضد اسلام‌گرایان مستقر در عراق و سوریه را هدف قرار می دهند.

یکی از این حملات که به تاریخ ۲۸ جنوری سال روان میلادی صورت گرفت، سبب کشته شدند سه نظامی ایالات متحده شد و ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند. این حمله موجب شد تا واشنگتن بیش از ۱۱۰ موضع گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران را در عراق، سوریه آماج حمله قرار بدهد.

نیروهای ایالات متحده و بریتانیا نیز به صورت مشترک مواضع شورشیان حوثی تحت حمایت تهران را آماج حملات قرار داده اند. شورشیان حوثی از اوسط ماه نومبر سال گذشته بار‌ها بر کشتی‌های تجارتی و ایالات متحده در بحیره سرخ حمله کرده اند.

شورشیان حوثی یمن گفته اند که حملات آنان در بحیره سرخ در همبستگی با فلسطینی‌ها در نوار غزه صورت گرفته است. این گروه گفته است که حملات خود را تا زمانی ادامه خواهد داد که عملیات تهاجمی اسراییلی در نوار غزه متوقف شود.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG