لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: چین خطوط هوایی با افغانستان را دوباره فعال می‌کند


وزارت خارجهٔ حکومت طالبان می‌گوید که امیر خان متقی، سرپرست این وزارت با وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین در مورد روابط دوجانبۀ سیاسی، صحبت تلیفونی کرده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای به نقل از وانگ یی، نوشته است که چین به زودی برای شماری از تاجران افغان ویزه صادر خواهد کرد. همچنان وزیر خارجهٔ چین گفته است که زمینهٔ برگشت دانشجویان افغان به پوهنتون‌های آن کشور نیز دوباره فراهم خواهد شد.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ طالبان آمده است: "او [وانگ یی] همچنین وعده داد که خطوط هوایی بین چین و افغانستان به زودی فعال خواهد شد."

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان ضمن استقبال از سیاست "مثبت چین در قبال افغانستان" ابراز امیدواری کرده است که این اقدامات "باعث افزایش تجارت هوایی و زمینی بین افغانستان و چین" به ویژه افزایش صادرات میوه‌های خشک افغانستان شود.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان از کمک‌های بشری چین به زلزله‌زدگان افغانستان سپاسگزاری کرده است. او گفته است: "در حال حاضر نیاز فوری سرپناه است تا خانه‌های آسیب‌دیده بازسازی شود."

وزیر خارجهٔ چین تعهد کرده است که به زودی کمک‌های بشری چین به افغانستان خواهد رسید.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که کمک‌های چین، صبح روز سه شنبه ۲۸ جون (۷ سرطان) به میدان هوایی کابل رسید.

او در تویتر نگاشته است: "به سلسلهٔ کمک به زلزله‌زدگان، دو طیارهٔ کمک‌های چین به کابل رسید که معادل هشت میلیون دالر کمپل، لباس و سایر اقلام ضروری شامل است".

وانگ یو، سفیر چین در کابل نیز گفته است که کمک‌های آن کشور در جریان سه روز به افغانستان منتقل خواهد شد.

بر اساس گزارش ملل متحد در جریان زلزلهٔ مرگبار هفتهٔ گذشته در جنوب‌شرق افغانستان، بیش از ۱۰۰۰ نفر جان باخته و بیش از ۱۶۰۰ تن زخم برداشتند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گزارش داده است که دوهزار‌و ۳۱۶ منزل مسکونی در ولسوالی‌های گیان و برمل پکتیکا و‌ ولسوالی سپیری ولایت خوست در این زلزله ویران شده است.

XS
SM
MD
LG